Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 15
 İndirme 6
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DERSTE DİJİTAL OYUNLARIN KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
2022
Dergi:  
The Journal of Academic Social Science Studies
Yazar:  
Özet:

Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin derslerinde dijital oyunlardan yararlanma ile ilgili görüşlerini tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim döneminde Van Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ortaokullarda görev yapan 31 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde amaçlı örneklem yönteminden biri olan ölçüt örneklem kullanılmıştır. Çalışma nitel yaklaşım geleneği dikkate alınarak oluşturulmuş bir çalışmadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırılmış bir form aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tematik içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Tematik analiz sonucu elde edilen bulgular ilişkili temalar altında toplanmıştır. Öğretmenlere sorulan sorulardan tespit edilen kodlar ilgili tema başlıkları altında verilmiştir. Kodlara ilişkin frekans ve yüzdelik dilimler hesaplanmıştır. Elde edilen bulguları destekleyen öğretmen görüşlerinden doğrudan alıntılara yer verilmiştir.  Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular incelendiğinde; Katılımcıların çoğu derslerinde dijital oyun kullanımıyla ilgili bir ders almadıkları ama zaman zaman  ​derslerinde eğitici dijital oyunlardan yararlandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin derslerinde küresel sorunların (savaş, terör eylemleri gibi) tahrip edici yönlerini, Kurtuluş Savaşının önemini, tarihi dönem ve şahsiyetleri, günlük hayatta karşılaşılan olumsuz iletişim örneklerini, harita okuryazarlık becerisini oluşturan konuları, coğrafi konuları, toplumda kuralların önemini sınıf ortamında ticari amaçla hazırlanmış dijital oyunlar yoluyla öğretme konularında deneyimlerinin olmadığı görülmektedir. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmenler sosyal bilgiler dersindeki birçok konuyu ticari amaçla hazırlanmış dijital oyunlar aracılığı ile öğretme konusunda olumlu görüşler ifade etmişlerdir.

Anahtar Kelimeler:

Social Information Teachers' Opinion on the Use of Digital Games
2022
Yazar:  
Özet:

The aim of this study is to identify the opinions of social information teachers about the use of digital games in their classes. The research work group consists of 31 social information teachers who work in the middle schools associated with the Van National Education Directorate during the 2020-2021 educational teaching period. Examples are used as one of the methods for sample selection. The work quality approach is a work created taking into account the tradition. The data was collected through a structured form developed by the researchers. Thematic content analysis technique is used in the analysis of data. The results of the thematic analysis were collected under related topics. The codes identified from the questions asked to the teachers are given under the relevant theme titles. The frequency and percentage divisions of the codes are calculated. The teachers who supported the findings were directly quoted to the opinions.  When the findings were studied, it was found that most participants did not take a lesson about the use of digital gaming in their classes but were occasionally taking advantage of educational digital gaming in their classes. It also shows that teachers have no experience in teaching the devastating aspects of global problems (such as war, terror acts), the importance of the Liberation War, historical periods and personalities, the negative communication examples encountered in everyday life, the topics that form the map reading skills, the geographical topics, the importance of rules in society in the classroom environment through digital games prepared for commercial purposes. The teachers who participated in the research also expressed positive opinions about teaching many subjects in the social information course through digital games prepared for commercial purposes.

Anahtar Kelimeler:

Social Studies Teachers’ Views On The Use Of Digital Games In Lectures
2022
Yazar:  
Özet:

This study aimed to investigate social studies teachers’ views on using digital games in their lectures. The sample consisted of 31 Social Studies teachers from middle schools affiliated to the Van National Education Directorates in the 2020-2021 academic year. Participants were recruited using criterion sampling, which is a purposive sampling method. The study adopted a qualitative research design. Data were collected using a structured interview questionnaire developed by the researcher. The data were analyzed using thematic analysis. The findings obtained as a result of the thematic analysis were grouped under related themes. The codes determined from the questions asked to the teachers are given under the relevant theme headings. Frequency and percentiles related to the codes were calculated. Direct quotations from teachers' opinions supporting the findings are included. When the findings obtained as a result of the research are examined; It was determined that most of the participants did not take a course on the use of digital games in their classes, but they sometimes benefited from educational digital games in their classes. In addition, It is seen that they do not have experience in teaching the destructive aspects of global problems (such as war and terrorist acts), the importance of the War of Independence, historical periods and personalities, examples of negative communication encountered in daily life, the subjects that created the map literacy skills, geographical issues, the importance of rules through games which are prepared for commercial purposes. In addition, the teachers participating in the research expressed positive opinions about teaching many subjects in the social studies course through digital games prepared for commercial purposes.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










The Journal of Academic Social Science Studies

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 3.435
Atıf : 11.374
2023 Impact/Etki : 0.042
The Journal of Academic Social Science Studies