Diyanet İşleri Başkanlığı, 3 Mart 1924’te, Şeriye ve Evkaf Vekaleti’nin yerine kurulmuştur. Bu düzenleme ile dini konular, siyasal alanın dışına çıkarılıp idari bir işleve indirgenmek istenmiştir. Ancak bu tercihin aksine kurumun görev ve yetkilerinde ve teşkilatında artan ve büyüyen bir seyir ortaya çıkmıştır. Diyanet İşleri Başkanlığı’na kurulduğundan bu yana birçok misyon yüklenmiştir. Dinin devlet tarafından kontrol edilmesi, daha çok kurucu iradenin ve militan laiklik taraftarlarının beklentilerini yansıtırken, dini nitelikli hizmetlerin karşılanması ise daha çok muhafazakâr kesimin beklentisi olmuştur. Her iki taraf da kurumu, Türkiye’nin sosyal, tarihsel ve siyasal dokusunun sui generis niteliğiyle meşrulaştırmaya çalışmıştır. Özellikle 633 Sayılı Kanun’dan (1965) sonra Başkanlık, sosyal hayatın daha çok içinde olmaya başlamış ve 1980 sonrası dönemde sosyal ve milli dayanışmanın sağlanması için bir araç olarak görülmüştür. Bu durum, 1982 Anayasası’nın korporatist ve solidarist özelliklerinin bir yansımasıdır. Diyanet İşleri Başkanlığı’nın bu şekilde araçsallaştırılması onun yıllar içinde bu derece büyümesinin temel itici gücü olmuştur.
The Presidency of Dianet Affairs was established on 3 March 1924, in place of the Sheriye and Evkaf Vekaleti. This arrangement and religious issues were asked to be removed out of the political sphere and to be reduced to an administrative function. However, contrary to this preference, a growing and growing journey has emerged in the institution’s responsibilities and powers and in the organization. Many missions have been charged since the establishment of the Divine Affairs President. The control of religion by the state more reflects the expectations of the founder’s will and militant secularist supporters, while the acceptance of religious services has been more the expectation of the conservative group. Both sides have tried to legitimate the institution by the sui generis nature of the social, historical and political structure of Turkey. Specifically after Law No. 633 (1965) the Presidency began to become more in the social life and was seen as a tool for social and national solidarity in the post 1980 period. This is a reflection of the corporate and solidarist characteristics of the 1982 Constitution. The presence of Dianet Affairs in this way has been the main driving force for this degree of growth over the years.
Field : Güzel Sanatlar; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|