User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 18
Elfâz Taksiminde Yer Alan Açık ve Kapalı Lafız Ayrımının Kur’ân’ı Anlama ve Yorumlamada Kullanımı: Ebû Bekir el-Cessâs Örneği
2022
Journal:  
Tokat İlmiyat Dergisi
Author:  
Abstract:

Lafızlar ve delaletleri meselesi, usul disiplini çerçevesinde tefsir ve fıkıh ilimlerinin temel uğraş alanlarından birini teşkil etmektedir. Bilhassa Kur’ân’ın anlaşılması ve yorumlanması sürecinde lafızlara atfedilen önem, her iki ilim içerisinde elfaz ve delalet bahisleri üzerinde hatırı sayılır bir mesai harcanmasında etkili olmuştur. Bu mesainin ürünleri arasında fıkıh usulü eserleri ve ahkam tefsirleri ayrıcalıklı bir yere sahiptir. Konuyu daha ziyade teorik olarak ele alan ve pratiğe yönelik örnekler barındıran fıkıh usulü eserlerinin yanı sıra ahkam tefsirleri, delalet ve elfaz bahislerinin anlama yorumlama sürecine dahline dair önemli uygulamalı örnekler sunar. İşbu makalede söz konusu bahislerin Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada kullanımına örneklik teşkil etmesi bakımından Ebû Bekir el-Cessâs’ın el-Fusûl fi’l-usûl adlı fıkıh usulü eseri ve Ahkâmü’l-Kur’ân’ı incelenmiştir. Delalet bahisleri çatısı altında yer alan tüm meseleleri bu iki eser çerçevesinde ele almanın geniş ve bir o kadar da derinlikli incelemeyi gerektirdiği açıktır. Bu nedenle konu, makale sınır(lılık)ları gözetilerek, daraltılmış ve ilgili eserler açık ve kapalı lafız ayrımı çerçevesinde tetkik edilmiştir. Lafızların açıklık ve kapalılığı bağlamında gündeme gelen muhkem, müteşâbih, mücmel, beyan, müşkil gibi kavramlar, Kur’ân metninin anlaşılması noktasında çokça önem atfedilen hususlar olarak temayüz eder. Bu öneme binaen açıklık-kapalılık olgusu çerçevesinde şekillenen meseleler, elfâz bahislerinin Kur’ân’ı anlama ve yorumlama sürecine dahli hususunda yeterli fikir verecek niteliktedir. Dolayısıyla söz konusu bahislerin bu temsil gücü göz önünde bulundurularak çalışmada, el-Fusûl ve Ahkâmü’l-Kur’ân açık ve kapalı lafızlar özelinde ele alınmıştır. Çalışmada örnek isim olarak Ebû Bekir el-Cessâs’ın seçilmesinde iki temel hedef gözetilmiştir. Bunlardan ilki ahkâmü’l-Kur’ân türünde yazılmış bir tefsirin yanı sıra fıkıh usulüne dair eseri de bulunan bir müellifin Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada delalet bahislerinden yararlanma hususundaki tutumunu ve iç tutarlılığını görmektir. Bir diğeri ise oldukça erken dönemde yaşayan ve ait olduğu fıkhi gelenek içerisinde kurucu rol üstlenen bir ismin halefleri ve muhalifleriyle ilişkisine açık ve kapalı lafızlar ayrımı üzerinden projeksiyon tutmaktır. Bu hedefler doğrultusunda öncelikle İslam ilim geleneği içerisinde lafızların taksimi meselesine kısaca temas edilmiştir. Burada mütekellimîn ve fukaha taksimi olarak şöhret bulan sınıflandırmalara temas edilerek Ebû Bekir el-Cessâs’ın sunduğu elfaz perspektifi bu tasnif biçimleriyle mukayese edilmiştir. Yapılan incelemede müellifin halefleri konumundaki Hanefîlere nispet edilen fukaha taksimiyle yahut mütekellimîn taksimiyle özdeşleştirilebilecek bir elfaz taksimi önermediği, bu hususta özgün bir tarz benimsediği görülmüştür. Hazırlık mahiyetindeki bu incelemenin ardından Ahkâmü’l-Kur’ân ve el-Fusûl’de yer alan açıklama ve örnek ayetler çerçevesinde açık ve kapalı lafızların anlam-yorum sürecine dahli tetkik edilmiştir. Yapılan incelemede açık ve kapalı lafızlar kapsamında zahir, nass, mücmel, beyan, muhkem ve müteşâbihin her iki eserde ıstılahî kullanım alanı bulunan kavramlar olduğu tespit edilmiştir. Bu tespit aynı zamanda makalenin şablonunu oluşturmuştur. Araştırmanın sağladığı veriler neticesinde müfessirin konuyu ele alış biçimi itibariyle el-Fusûl ve Ahkâm’da büyük oranda tutarlı olduğu, pek çok noktada muhalif görüşlere itiraz ettiği ve kendisinden sonra gelen Hanefi usulcülerin yer yer ondan farklı tutum sergilediği görülmüştür.

Keywords:

The Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an.
2022
Author:  
Abstract:

The question of speeches and delights constitutes one of the main fields of concerns of the interpretation and fiction in the framework of the procedure discipline. In the course of understanding and interpretation of the Qur’an, the importance attributed to the words has been influenced by both the knowledge of the elphas and the delight of the betting on a memory of work. This is a good place for the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation of the creation. In addition to the theoretical and practical examples of the subject, it provides important practical examples of the interpretation of the subject, the interpretation of the subject, the interpretation of the subject, the interpretation of the subject, and the interpretation of the subject. In this article, the contents of the Qur’an and the interpretation of the Qur’an as an example of the use of the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. It is clear that all the issues under the roof of the delight bets are addressed in the framework of these two works requires a broad and so deep examination. Therefore, the subject, by observing the limits of the article (sensitivity), is shrinked and related works are examined in the framework of open and closed speech distinction. The words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit and the words of the Holy Spirit. Those who are in the midst of this importance, the facts formed in the framework of the fact of clarity-capacity, will be able to give sufficient insight into the process of understanding and interpretation of the Qur’an of the Elfâz bets. Therefore, taking into account this representative power of these bets in the work, the El-Fusûl and Ahkâmül-Kur’an were addressed in particular in open and closed words. In the study, two main objectives were observed in the selection of Abu Bakr al-Cessâs as an example name. The first of them is to see the story of the Qur’an, and the first of them is to see the story of the Qur’an, and the first of them is to see the story of the Qur’an, and the first of them is to see the story of the Qur’an. The other is to hold a projection through the distinction of open and closed words on the relationship with the successors and opponents of a name who lives in a very early period and belongs to the fictional tradition taking a founding role. In this context, the first of these objectives is the Islamic science tradition, which has been briefly addressed to the question of the taxation of words. Here, contacting the classifications that are renowned as Mtekellimîn and Fukaha taximi, the elfaz perspective offered by Ebû Bekir al-Cessâs has been compared with these tasnif forms. In this case, it is not possible to find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place where you can find a place. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). In the course of the study, open and closed words have been found that the concepts of zahir, nass, mücmel, declaration, muhkem and müteşâbihin in both works have a painful area of use. This detection also created the template of the article. According to the data provided by the investigation, it has been seen that the inspector is largely consistent in the way he deals with the issue in al-Fusûl and Ahkâm, in many points he opposes the opposite opinions and the Hanefi prosecutors who come after him place and place show a different attitude from that.

Keywords:

The Use Of Categorisation Of Open and Covered Words In Understanding and Interpreting Of The Qur’an: The Case Of Abū Bakr Al-jeṣṣāṣ
2022
Author:  
Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles


Tokat İlmiyat Dergisi

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 292
Cite : 393
2023 Impact : 0.031
Tokat İlmiyat Dergisi