Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 41
 İndirme 7
Modern Bireyin Tereddütleri: "Çıplaklık" Düşüncesi ve "Bir Tereddüdün Romanı"
2019
Dergi:  
Erdem
Yazar:  
Özet:

ÖZ Modern birey, yaşadığı yüzyılların doğası gereği teknolojik olarak ilerleme kaydedildiği ölçüde sıkışmışlık duygusu ile yüz yüze gelir. Bu duygu fiziksel veya psikolojik olarak bazı marazlara neden olabileceği gibi farklı düşünme biçimleriyle de kendini ortaya koyabilir. Bireyin merkezi unsur haline geldiği modern toplum yapısı, bu durumların açığa çıkış biçimlerini de çeşitlendirmiştir. Bu noktada "çıplaklık" düşüncesi de kendini gösterebilir. Peyami Safa'nın "Bir Tereddüdün Romanı" adlı eserinde öne çıkarılan bu düşünce birçok farklı anlam alanına açılmaktadır. Bu çalışmada, "giyinme" düşüncesiyle birlikte ortaya çıkan "çıplaklık" kavramı diyalektik bir bakış açısıyla değerlendirilmesi ve bu doğrultuda modern bireyin var oluş sancılarının bir boyutuyla ele alınması amaçlanmıştır. Bu bağlamda, "çıplaklık" düşüncesinin hem metaforik hem de gerçek anlamı üzerinde durularak modern bireyin yaşamında kapladığı alan tartışılmış, "çıplaklık" düşüncesinin açtığı anlam alanları doğrultusunda modern insanın yaşamdaki konumlanışı üzerinden değerlendirilmiştir. Çalışmanın ana teması özelinde, özellikle eserin iki ana karakteri olan Vildan ve Muharrir karakterleri etrafında oluşturulan ana gövde üzerinden bu iki karakterin birbirleriyle ve diğer karakterlerle kurdukları ilişkinin temaya olan katkısı üzerinde durulmuştur. Söz konusu ilişkiler ağının, özellikle, Vildan ve Muharririn benzer bakış açılarına sahip olmaları nedeniyle giderek daralan bir yapıya sahip olduğu görülmüş, toplumsallıktan bireyselliğe doğru ilerleyen helezonik bir görüntü ortaya çıkmıştır. Bu görüntünün çokkatmanlı yapısının arkasında modern bireyin kendini var etme gayretlerinin etkilendiği unsurların bulunduğu düşünülebilir. Zira, modern çağ ile birlikte insanoğlu birçok etkenin etkisi altına girmiş ve kendini var etme yolculuğunda öncelikle bu etkenlerden kurtulma çabasını göstermek zorunda kalmıştır. Vildan ve Muharrir karakterlerinin bu etkenlerden kurtularak kendi özlerine yönelik birtakım arayışlar içine girdiği tespit edilmiştir. Öyle ki çağrışımsal yükü oldukça fazla olan “çıplaklık” düşüncesi etrafında felsefi anlamı yüksek bir diyaloglar silsilesi açığa çıkmıştır. İnsanın özüne dönüşü ile özdeşleştirebileceğimiz “çıplaklık” düşüncesi, kendinden uzaklaşan insana yönelik bir uyarı niteliğindedir. Bu çalışmada da amaçlanan söz konusu iki karakter özelinde “çıplaklık” ve “giyinme” düşüncelerinin altında yatan felsefi derinliği,  modernite sonrası düşünceler ve düşünürler ışığında tartışmak ve öne atılan argümanları mümkün olduğunca bir yere oturtma gayesi taşımaktadır.

Anahtar Kelimeler:

The modern individual's hesitation: "nude"="" thought="" and="" "a="" hesitated="" novel""="
2019
Dergi:  
Erdem
Yazar:  
Özet:

The modern individual faces a feeling of confusion to the extent that technologically progress is recorded due to the nature of the centuries in which he lives. This feeling can also manifest itself with different ways of thinking, as it can cause some disorders physically or psychically. The modern social structure in which the individual has become the central element has also diversified the forms of exposure to these situations. At this point, the thought of “make-up” can also show itself. This thought, highlighted in Peyami Safa’s work “The Roman of a Disappointment”, is open to many different fields of meaning. This study aims to evaluate the concept of "disruption" that arises along with the idea of "dressing" from a dialectical perspective and in this direction to address a dimension of the pain of the modern individual's existence. In this context, the sphere covered by the idea of "discovery" in the life of the modern individual, with a focus on both the metaforic and real meaning, is evaluated by the position of modern man in the life according to the fields of meaning opened by the thought of "discovery". The main theme of the study is specifically focused on the contribution to the theme of the relationship that these two characters have established with each other and with other characters through the main body created around the two main characters of the work, Vildan and Muharrir. A helasonic image of the network of those relations has appeared to have an increasingly narrowed structure, especially because of the similar views of the Vildan and Muharririn, moving from socialism to individuality. Behind the multi-dimensional structure of this image, it can be thought that there are elements that are influenced by the attempts of the modern individual to self-exist. Zira, along with the modern age, has become influenced by many factors, and in his journey to self-existence he has first been forced to show the effort to get rid of these factors. It has been found that the Wildan and Muharrir characters have escaped from these factors and entered into a series of searches for their own essences. So that the thought of “make-up” which has a very high calling burden has revealed a high dialogue silence of the philosophical meaning. The thought of the "make-up" that we can identify with the return of man to the essence is a warning to the man who is away from himself. The philosophical depth that lies under the thoughts of the two characters in particular, “discrimination” and “dressing”, is intended to discuss in the light of post-modernity thoughts and thinkers and to put the arguments on the front as much as possible.

Anahtar Kelimeler:

The Hesitations Of Moden Person: The Thought Of "nakedness" and "a Novel Of The Hesitation"
2019
Dergi:  
Erdem
Yazar:  
Özet:

ABSTRACT The Hesitations of Moden Person: The Thought of “Nakedness” and “A Novel of the Hesitation” Modern person faces to the feeling of being stuck by the nature of the centuries which he/she lives. This feeling can either cause physical or psycological diseases or reveals itself as different way of thinking forms. The modern society structure which man becomes at the center element diversifies the emerging forms of this situations. At this point, the thought of "nakedness" can reveal itself. This thought, which put forward by Peyami Safa's "A Novel of the Hesitation", opens different meaning fields. In this study, the concept of "nakedness" which emerges with the thought of "dressing" will be examined in a dialectical point of view and we aim to deal with the existence of pain of modern human in an extent. At this context, by laying emphasis on the real and metaphoric meaning of the thought of "nakedness", the field of this concept in the life of modern person will be discussed, through the meaning fields of "nakedness", it will be evaluated on the basis of the position of modern person in the life. Specially for the main theme of the study, through the main corpus which creating around the main characters of the novel, Vildan and Muharrir, laid emphasis on the contribution of the relationships of this two and others on the theme. It is seen that the relation network becomes gradually narrow, cause of the similarity of Vildan and Muharrir’s point of views, emerges a spiral image which proceeds from community to individuality. It can be thought that behind this image’s multilayer structure, there are elements which modern person’s efforts of realization himself. Because, with modern era human being fall under the influence of many factors and he is primarily obliged to get over these factors through the realization trip of him. It is determined that the characters of Vildan and Muharrir evaded from these factors and in search of something about their selves. Therefore, some dialogues which have high philosophical values can reveal themselves. The thought of “nakedness”,  which has a high evacatory value, can be assimilated  with the return of human to himself is like an alert of human who departs of him. The aim of this study is to discuss the philosophical depth of which lay behind the thought of “nakedness” and “dressing” through in the light of thoughts of after modernity and it’s thinkers, especially on the two characters and there is also an another aim is to settle the arguments, which are executed, on a ground.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler












Erdem

Alan :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 705
Atıf : 1.713
2023 Impact/Etki : 0.103
Erdem