Safeviyye tarikatının Türkmenlerin İslam anlayışına uygun yeni bir din yorumu getirmesi, tarikatın konar-göçerler arasında yayılmasını kolaylaştıran temel unsurdur. Safevi şeyhleri, medreseler ve sünnî İslam akidesine bağlı zâviyelerin etkisinden uzak aşiretlere halifeler göndererek taraftar toplamayı başarmışlardır. Tarikat, önce Akkoyunlu ve Karakoyunlu bölgesindeki göçebe kabileler arasında, akabinde Anadolu’da yayılmıştır. Safeviyye tarikatı, Osmanlı Devleti’ne bağlı göçebelerin yanı sıra Ramazanoğlu ve Karamanoğlu beyliklerinin ahalisini meydana getiren Türkmenlerden de önemli sayıda destekçi bulmuştur. Safevi şeyhlerine gönülden bağlanan ve Safevi Devleti’nin kuruluşuna da büyük bir şevkle iştirak eden Türkmen teşekküllerinden biri de Dulkadirli Türkmenleridir. Bu makalede, Dulkadirli Türkmenlerine mensup aşiretlerden hangilerinin ne suretle Safevi birliğine katıldığı izah edilmeye çalışılacaktır. Makalenin ilk kısmında Dulkadirli aşiretleri arasında Safevi tarikatının yayılmasını sağlayan şartlar ele alınmaktadır. Bu amaçla Dulkadirli Türkmenlerinin yurt tuttukları Maraş, Kars-ı Maraş (Kadirli) ve Bozok (Yozgat) bölgelerinde XV. ve XVI. yüzyılda etkili olan dini çevre hakkında, özellikle Osmanlı tahrir defterlerinden elde edilen veriler sunulacaktır. Çalışmanın ikinci kısmı ise Dulkadirli Türkmenlerinden, Safevi birliğine katılan aşiretler hakkındadır. Safevi Devleti’nde önemli vazifeler üstlenen Dulkadirli şahsiyetlerden örnekler verilerek, bunların mensup oldukları aşiretlerin Dulkadirlilerin hangi kolundan oldukları ve hangi bölgeden ayrılarak İran’a gittikleri izah edilecektir. Dulkadirlilerden Safevilere katılan aşiretlerin asıl yurtlarının tespitinde yine Osmanlı Tahrir defterleri asli kaynak olarak kullanılmaktadır.
The introduction of a new religious interpretation in accordance with the Islamic understanding of Turkmenists to Safeviyye is the fundamental element that facilitates the spread of the religious interpretation among the conar-göçer. They were able to gather supporters by sending alphabets away from the influence of alphabets and alphabets connected to the Sunnite Islamic Act. Tarikat, first among the immigrant tribes in the Akkoyunlu and Karakoyunlu region, later spread in Anadolu. Safeviyye tarikatı has found a significant number of supporters from the Turkmen people who have formed the ahalis of the Ramazanoğlu and Karamanoğlu boys, as well as the immigrants associated with the Ottoman State. One of the Turkmen associations that are heartfully linked to the Safevi shihs and participated with a great pleasure in the establishment of the Safevi State is the Dulkadirli Turkmen. In this article, we will try to explain which of the affairs belonging to the Dulkadirli Turkmen in what way they joined the Safevi union. The first part of the article discusses the conditions that allow the spread of the Safevi taricate among the Dulkadirli affairs. For this purpose, the Dulkadirli Turkmenis held their land in the Maraş, Kars-i Maraş (Kadirli) and Bozok (Yozgat) regions XV. and XVI. The data about the religious environment that was influential in the century will be presented, especially from the Ottoman Dhurr Books. The second part of the study is about the Dulkadirli Turkmen, who participated in the Safevi union. Examples from the Dulkadirli personalities who have taken important duties in the Safevi State will be given, and they will be explained from which arms the Dulkadirli are from and from which region they have gone to Iran. For the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes of the purposes.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|