Sinemanın geniş temsil alanı içerisinde kadının kişilik yapısı Yeşilçam sinemasında keskin bir değişim yaşamış, bu değişim politika üzerinden kültüre, sanata ve dolayısıyla bireye yansımıştır. Türkiye özelinde kültürel değişimin geniş kitlelere dokunduğu sanat alanı olarak Yeşilçam Sineması, kadın kişiliğinin temsil edilişi ve oluşumu bakımından belirleyici niteliklere sahiptir. 1980 öncesi Yeşilçam Sineması’nda yansıtılan kadın stereotipi iyi ve kötü oluş ile radikal bir yapıda iken iyi oluş edilgen ve pasif, kötü oluş cinselliğin sergilenişi ve hırs gibi olumsuz özelliklerle temsil edilmiştir. 1980 sonrasında ise kadın kimliği ve kadının kişilik gelişimi bu ikilemden uzaklaşarak daha gerçekçi bir temsile dönüşmüş, bu dönüşüm kadının özgürleşmesi olarak yorumlanmıştır. Bahsedilen bu dönüşüm Atıf Yılmaz’ın 1980’li yıllarda çektiği ‘kadın filmleri’nde görülmüştür. Bu filmlerde kadın, diğer Yeşiçam filmlerinde olduğu gibi filmin merkezinde olmakla birlikte toplumsal cinsiyete bağlı olarak kadına biçilen rolleri koşulsuz kabul eden, ev içine hapsolmuş kadından farklı bir kadın temsilini yansıtmıştır. ‘Özgür kadın’ temsili ile Müjde Ar, izleyicinin karşısına benzer karakterlerde ard arda çıkmıştır. Buradan yola çıkarak Müjde Ar’ın başrolünü oynadığı Atıf Yılmaz’ın Adı Vasfiye(1985) ve Dağınık Yatak(1984) adlı filmleri kadının özgürleşmesi olarak yorumlanan kadın temsilinin birer örneği olarak görülebilir. Bu nedenle Adı Vasfiye ve Dağınık Yatak filmleri, yeni özgür kadın temsilini psikoloji bilimi temelinde Carl Rogers’ın kişilik kuramı bağlamında tartışarak, yorumlayıcı yaklaşım ile ortaya konmaya çalışılmıştır. Carl Rogers’ın kendini gerçekleştirmiş, ‘kendi olmuş insan’ı tanımladığı kişilik kuramında Adı Vasfiye ve Dağınık Yatak filmlerinde oynayan Müjde Ar’ın temsil ettiği karakterin yorumlandığı şekliyle özgür olmadıkları, Carl Rogers’ın tanımladığı kendi olmuş insan özelliklerinin kişilik yapısı itibariyle karşılamadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Within the broad representative sphere of the cinema, the female personality structure has experienced a sharp change in the green cinema, this change has reflected through politics; culture, art and thus the individual. As an art area in which cultural change in particular in Turkey touches broad audiences, Greenland Cinema has determining qualities in terms of representation and formation of the female personality. The female stereotype reflected in the Green Cinema before 1980 is in a radical structure with good and bad forming; well-formed and passive, bad forming is represented with negative characteristics such as the exhibition of sexuality and ambition. After 1980, the identity of the woman and the development of the woman’s personality became a more realistic representation, and this transformation was interpreted as the liberation of the woman. This transformation was seen in the 'women' films by Atıf Yılmaz in the 1980s. In these films, the woman, as in other Green Films, is in the center of the film, but it reflects the representation of a different woman from the woman imprisoned in the house, who unconditionally accepts the roles made to the woman depending on social gender. The "Free Woman" representation and the Blessed Ar appeared in similar characters in front of the audience. From here, the film Name Vasfiye (1985) and Divorced Bed (1984) which played the main role of the Blessed Ar can be seen as an example of the female representation interpreted as the liberation of the woman. Therefore, the name Vasphia and Dispersed Bed films have been attempted to be revealed by an interpretative approach, discussing the new free female representation in the context of Carl Rogers' personality theory on the basis of psychology science. In the personality theory that Carl Rogers realized himself, described the 'self-man' in the film Name Vasfiye and Divided Bed, the Blessed Ar's character was not free as interpreted, and the personality character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character character.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|