Modern dönemde kurucu bir role sahip olan özne öncelikle epistemolojik meselelerde, ardından da ahlak, siyaset ve sanat gibi alanlarda belirleyici bir etken halini almıştır. Ancak Nietzsche ile başlayan ve yirminci yüzyılın ilk yarısında gittikçe ağırlık kazanan, ikinci yarısında ise neredeyse tüm düşünce iklimini belirleyen modernizm eleştirisi, birçok konuda olduğu üzere özne meselesinde de çok farklı bir anlayışın ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu yeni anlayışa göre özne, kurucu bir role sahip olmayan, aksine kültür ve dil tarafından kurulan bir yapı olarak değerlendirilmeye başlanmıştır. Değişen bu özne anlayışının sanat alanında, biçimden içeriğe, performanstan muhatap kitleye kadar birçok konuda önemli etkileri olmuştur. Bu anlamda postmodern özne anlayışı ile çağdaş sanat arasında, özellikle tarihsel ve kültürel bağlamın ortaklığından ötürü yakın bir ilgi bulunmaktadır. Bu ilgileri postmodern düşünce ikliminin temel ilkeleri bağlamında takip ettiğimizde çağdaş sanatla ilgili muğlaklıklar anlaşılır olmaya başlamaktadır. Bu çalışmada ise modern felsefede karşımıza çıkan özne anlayışı ve bu anlayışa yirminci yüzyılın özellikle ikinci yarısından sonra daha güçlü biçimde yöneltilen postmodern eleştiriler teorik bir çerçevede ele alınacak, ardından ortaya çıkan yeni özne anlayışı ve onun tazammunlarının sanata ne gibi etkileri olduğu gösterilecektir.
The essence, which has a founding role in the modern era, has become a determining factor first in epistemological matters, then in areas such as ethics, politics and art. But the criticism of modernism, which began with Nietzsche and increasingly gained weight in the first half of the twentieth century, and in the second half determined almost all the climate of thought, made a very different understanding of the matter, as well as in many matters. According to this new understanding, the essence has begun to be regarded as a structure that has no creative role, but is established by culture and language. This changing concept of essence has had significant influences on many aspects in the art field, from form to content, from performance to audience. In this sense, there is a close interest between postmodern essence understanding and contemporary art, especially due to the partnership of the historical and cultural context. When we follow these interests in the context of the basic principles of the postmodern thinking climate, the discrepancies related to contemporary art begin to become clear. In this study, the concept of the essence that we encounter in modern philosophy and the postmodern criticism that is more strongly directed to this concept, especially after the second half of the twentieth century, will be discussed in a theoretical framework, and the new concept of the essence that emerges and the impact of its interpretations on the art will be shown.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|