Bu çalışmada Abbâsî dönemi mucûn şairlerinden Ebû Nuvâs’ın (146-198/763-814) divanındaki ḫamriyyât (şarap) şiirleri incelenerek bu şiirlerde geçen tekrarlara ilişkin örnekler sunulmuştur. Bu araştırmada Ebû Nuvâs ve divanının seçilmiş olmasının sebebi onun ḫamriyyât şiirlerinde dikkat çekecek düzeyde tekrar sanatının mevcut olmasındandır. İncelememizde teorik çalışmalardaki tanımlayıcı araştırma yöntemi ile uygulamalı çalışmalardaki analitik inceleme teknikleri esas alınmıştır. Araştırmamız neticesinde Muhammed Enîs Mehrât’ın tahkikini yaptığı Dâru Mehrât Li’l-ʿUlûm Yayınevi’nin Hıms (2009) baskısı ile Ahmed Abdulmecîd el-Gazâlî’nin tahkikini yaptığı Matbaatu Mısr Yayınevi’nin Kâhire (1953) baskısının çok iyi bir şekilde tahkik edilmiş nüshalar olduğunu tespit ettik. Her iki baskı da iyi olmakla birlikte ḫamriyyât şiirleri içerisinde tekrar sanatı için delil olarak getirdiğimiz beyitlerin teyidi hususunda birkaç yerde Dâru Mehrât baskısını, bunun dışındaki yerlerde ise Matbaatu Mısr baskısını tercih ettik. Çalışmamızda Ebû Nuvâs’ın yaşamış olduğu Abbâsî döneminin tarihî, sosyal ve kültürel arka plânı hakkında kısa bir kesit sunularak tekrar kavramı ve çeşitleri üzerinde durulmuş, şairin hayatı, edebî kişiliği ve ḫamriyyât şiirlerinin özellikleri hakkında bilgi verilerek bu şiirlerde geçen harf, kelime ve cümle tekrarlarına ilişkin örnek beyitler sunulmuş, ayrıca bu tekrarların gerekçeleri ve üslûp özellikleri açıklanmıştır. Bu çalışma neticesinde, Ebû Nuvâs’ın Arap edebiyatındaki klasik şiirin nazım şeklinde yaptığı yenilikler dolayısıyla yenilikçi şairlerin lideri olarak kabul edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Ebû Nuvâs’ın divanında harflerin, kelimelerin ve cümlelerin tekrarı olmak üzere tekrar sanatını üç değişik şekilde kullandığı tespit edilmiştir. Tekrarın estetiği, şairin söylemek istediği anlamın pekiştirilmesi, tekrar edilen şeyden keyif alma veya muhatabın azarlanması şeklinde ortaya çıkmıştır. Ebû Nuvâs’ın ḫamriyyâtında şarabın vasıflarını büyük bir keyifle zikrettiği ve şarabı kötüleyenlere ağır bir dille karşılık verdiği görülmüştür.
In this study, the poems of Abu Nûvâs (146-198/763-814) from the poems of Abbâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâsâ In this study, Abu Nûvâs and his divan were chosen because of the fact that his art was present at a level that would attract attention in his poems. Our review is based on the identificative research method in theoretical studies and the analytical examination techniques in the practical studies. As a result of our research, we found that the Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing (Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing) (2009) and the Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing (Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing) (2009) and the Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing (Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing) (2003) and the Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing (Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing) (2009) and the Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing (Dâru Mehrât Li'l-ʿUlûm Publishing) (2009) and the Dâru Mehrât In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: In our work we presented a short piece of the historical, social and cultural background of the Abbasian period in which Abu Nûvâs lived, re-founded on the concepts and varieties, given information about the life of the poet, literary personality and the characteristics of the poems
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|