Klasik Türk şiiri, bütün boyutlarıyla değerlendirildiğinde birbiriyle ilintili ve aslında iç içe geçmiş bir parçalar yığınıdır / bütünüdür. Birbiriyle alakalı olan söz konusu parçalar, birlikte değerlendirildikleri takdirde daha da anlamlı hale gelirler. Salt kelime yığınından ibaret göremeyeceğimiz bu parça / parçalar, tarihsel ve kültürel bütünlük içinde değerlendirilmek durumundadırlar. Kelimeye anlam yükleyebilmek ve onu bir kavram haline getirebilmek için özelden genele ve sonra genelden özele doğru bir yol izlemek gerekir. Bu yolun sonunda birlikte anlam kazanan ve bir bütünsellik ifade eden bazı kavramlar, tip olarak tanımlayabileceğimiz bazı ögeleri ortaya çıkarır. Bunun sonucunda ise mesajını şiir aracılığıyla iletmek isteyen şairin, bazen kendini yerine koyduğu bazen ise eleştirdiği ve hatta yerden yere vurduğu bazı tip ya da tipler, şiirin başrolünü üstlenir. Bizler tipler aracılığıyla mitoloji, halk bilimi, estetik algı, aşk anlayışı, tarihî ve coğrafî etmenler, iktidar ve devlet mekanizması, toplumsal konular, gelenek, görenek ve âdetler, ekonomik yapı, normatif değerler, Türk kültür hayatı ve kültür üzerindeki Fars ve Arap etkisi, fetih hareketleri, tasavvuf ve dinî yapı gibi çok sayıda unsur hakkında bilgi sahibi olabiliriz. Ancak bunun için yalnızca metin odaklı bir çalışma yeterli olmayabilir. Metinlerdeki tipleri, teorik bilgi ve belgelerle desteklemek, tiplerin dayanak noktasının sağlam bir temele dayanmasını sağlar. Bu konuda farklı disiplinlerden destek almak da oldukça önemlidir. Çalışmamız kapsamında bu konuya dikkat çekilmekle birlikte terminolojik bir ifade olarak tip kavramı ve bu kavramın klasik Türk şiirindeki karşılığı farklı araştırmacıların görüşleriyle birlikte ele alınmaya çalışılmıştır.
The classical Turkish poem is a set of pieces that are connected with each other when assessed in all its dimensions and are actually interdependent. These parts that are related to each other become even more meaningful if they are evaluated together. These pieces / pieces that we don't see as just a set of words Salt must be assessed in historical and cultural integrity. To be able to put meaning on the word and make it a concept, it is necessary to follow a path from particular to general and then from general to particular. At the end of this path, some concepts that gain meaning together and express a integrity reveal some objects that we can define as a type. As a result, the poet who wants to transmit his message through the poem, sometimes criticized and even hit from the ground to the ground, takes the main role of the poem. Through the types, we can learn about many elements such as mythology, folk science, aesthetic perception, love understanding, historical and geographical factors, power and state mechanism, social issues, traditions, traditions and traditions, economic structure, normative values, the Persian and Arab influence on Turkish culture and culture, conquest movements, tasavvuf and religious structure. However, just a text-focused study may not be enough for this. Supporting the types in texts with theoretical knowledge and documents ensures that the basin of the types is based on a solid foundation. It is also very important to get support from different disciplines. In the framework of our study, this topic was attracted, but the type concept as a terminological expression and the responsibility of this concept in the classical Turkish poetry was tried to be addressed together with the opinions of different researchers.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|