Bu çalışmanın amacı, Mâlikîler’in istihsan anlayışını ana hatlarıyla ortaya koymak suretiyle usûl konularında yapılacak olan çalışmalara farklı bir bakış açısı getirmektir. İslâm hukuk usûlünde istihsan, kıyasın katılığını ortadan kaldıran ve çoğunlukla genel hükümden istisna yapmayı gerektiren şer’î bir delildir. Hanefîlerden sonra bu delili en çok kullanan ekol Mâlikî mezhebidir. Ancak onların istihsan anlayışlarının yeterince ortaya konulmuş olduğunu söyleyemeyiz. Bu çalışmada kronolojik bir metot takip ederek öncelikle Mâlikîlerde istihsan anlayışının gelişim ve kavramlaşma süreci ortaya konulacak, daha sonra istihsanın mahiyeti ve çeşitleri hakkındaki bilgiler analiz edilerek bir sonuca varmaya çalışılmıştır. Çalışmamızın ana kaynakları başta Şâtıbî olmak üzere Mâlikîlerin eserleri olacaktır. Bunun yanı sıra Mâlikîlerin fıkıh anlayışı üzerine yapılan bazı çalışlarla, usûl-i fıkıh alanında yazılan bazı eserlere de müracaat edilmiştir. Mâlikî istihsanının anlaşılması için zaman zaman Hanefîlerin istihsan anlayışıyla bazı mukayeseler yapılmış ve bu vesileyle ikisi arasındaki benzerliklere ve farklılıklara dikkat çekilmiştir.
The purpose of this study is to bring a different perspective on the work that will be done in the processes by showing the understanding of the Mâlikîles' intelligence with their main lines. The Islamic law is a sheriff proof that eliminates the participation of the comparison and requires a majority of exceptions from the general ruling. After this, the most famous is the most famous. But we can’t say that their discernment has been sufficiently revealed. In this study, following a chronological method, first the process of developing and understanding of the understanding of the Málikais will be revealed, then the information about the nature and varieties of the Málikais is analysed and a conclusion is made. The main source of our work will be the work of the Mâlikîs, which will be the first of the work of the Mâlikîs. In addition to this, some of the works made on the fiction of the Mâlikîs, and some of the works made on the fiction of the Mâlikîs, are also written on the fiction of the Mâlikî. For the understanding of the Mâlikî discernment, some comparisons were made with the understanding of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment of the Mâlikî discernment.
The aim of this study is to outline the understanding of the juristic discretion (Istihsan) in Maliki sect and present a different perspective to the works that will be done on procedural law subjects. According to the principles of Islamic jurisprudence, Istihsan is often a Sharia evidence method that eliminates the rigidity of analogy and requires exception from general provisions. After the Hanafis, the sect that most widely uses this evidence method is the Malikis. However, it cannot be argued that their understanding of Istihsan is fully revealed.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|