Din Sosyolojisi. Bu makalede bağımsızlığını kazandıktan sonra Kırgızistan’da toplumsal-siyasi hayatta önemli rol oynayan ve bunlara yön veren din unsurunu, din sosyolojisi ve siyaset bilimi açısından incelemeye çalışacağız. İslam’ın Kırgızlar arasında ne zaman yayıldığı ve benimsendiği ile ilgili tarihi kaynaklara dayanarak farklı görüşlerin bulunduğunu belirtmeliyiz. Günümüzde, Kırgızistan sınırları içerisindeki İslam’ı anlayabilmek için onun tarihteki süreçlerini göz önünde bulundurmak şarttır. Kırgızistan’ın Müftiyat kurumu yani Kırgızistan Müslümanları Dini İdaresi’nin (KMDİ) ne zaman ve nasıl ortaya çıktığını göstermek için Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği döneminde İslam hakkında birtakım tespitlerde bulunularak oluşum sürecinin ele alınması gerekmektedir. Kırgızistan’da İslam’ın tarihi sürecini birkaç döneme ayırmak gerekir: Ortaçağdan SSCB’nin kuruluşuna kadarki dönem, Sosyalizm dönemi ve son olarak Kırgızistan’ın bağımsızlığını kazandıktan sonraki dönem. Bağımsızlığın ilk yıllarından itibaren Kırgızistan’da dine ve dinî hayata öncesine oranla büyük bir serbestlik, bir bakıma kısmi özerklik hürriyeti verilmiştir. Ancak 4 Şubat 2014 tarihindeki Devlet Güvenlik Konseyi toplantısında dine verilen bu kısmi özerklik hürriyeti siyasetinin doğru olmadığı sonucuna varılmıştır. O günden itibaren devlet dinin toplumdaki yapısına ve yaşamına yön verme siyaseti yürüteceği kararını almıştır. Bu çalışmamızda bağımsızlık elde edildikten sonraki süreçte dinî eğilimler ve dine yönelik toplumsal yaptırımlar toplum bilimi ve siyaset bilimi açısından incelenmiştir. Kırgız toplumunun sosyal ve siyasi istikrarı için çalışma süreci ve yaptırımları üzerinde durulmuştur. Makalemizde çeyrek asırlık bir tarihe sahip olan Kırgız devletinin din konusundaki uygulamalarını siyaset bilimi, güvenlik ve toplum bilimi açısından ele alıp değerlendirmeye çalışacağız.
The Religious Sociology. After winning its independence in this article, we will try to study the element of religion, religious sociology and political science that plays an important role in the social and political life in Kyrgyzstan. We must point out that there are different opinions based on historical sources about when and when the Islam was spread and adopted among Kyrgyz people. Today, it is necessary to consider its historical processes to understand Islam within Kyrgyzstan’s borders. It is necessary to discuss the formation process by making a number of findings about Islam during the Soviet Union of Socialist Republics to show when and how the Muslim Religious Administration of Kyrgyzstan (KMI) emerged. The historic process of Islam in Kyrgyzstan must be divided into several periods: the period from the Middle Ages to the establishment of the Soviet Union, the period of socialism and finally the period after the independence of Kyrgyzstan. From the first years of independence in Kyrgyzstan a great freedom, in a way, a partial freedom of autonomy was given compared to the pre-religious and religious life. However, this partial self-righteousness that was given to the religion at the State Security Council meeting on 4 February 2014 concluded that the policy of independence was not correct. From that day, the government has decided to conduct a policy that will guide the structure and life of the religion in society. In this study, the process after the achievement of independence, religious tendencies and social sanctions against religion have been studied from the perspective of social science and political science. The work process and sanctions for the social and political stability of the Kyrgyz society are focused on. In our article, we will try to discuss and evaluate the practices of the Kyrgyz state on the subject of religion, which has a quarter-century history, in terms of political science, security and social science.
Abstract
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|