Amaç: Çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığının fiziksel aktivite ve uyku alışkanlıklarına olan etkisini araştırmaktır. Yöntem: Çalışma, yaşları 9-14 arasında olan 100 ilkokul öğrencisi (K:56, E:44) üzerinde yapılmıştır. Dijital oyun bağımlılığı Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (ÇİDOBÖ) ile, fiziksel aktivite düzeyleri İlköğretim Öğrencileri Fiziksel Aktivite Soru Formu (FAS) ile, uyku alışkanlıkları ise Çocuk Uyku Alışkanlıkları Anketi (ÇUAA) ile değerlendirilmiştir. Bulgular: ÇİDOBÖ ve alt parametreleri ile FAS arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Öğrencilerin dijital oyun oynama durumu ile uyku alışkanlıkları arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Dijital oyunları 3 saat ve 3 saatten fazla oynayan öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin diğer öğrencilere göre yüksek olduğu görülmüştür. Beşinci sınıf öğrencilerinin 7. ve 8. sınıf öğrencilerine göre fiziksel aktivite düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Sonuç: Çalışmada ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ile fiziksel aktivite düzeyleri ve uyku alışkanlıkları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin dijital araçlara erişiminin ebeveyn kontrolü altında olması ve ekonomik nedenlerle çocukların dijital oyun araçlarına sınırlı erişimleri nedeni ile bu sonuçların ortaya çıktığını düşünmekteyiz.
The aim of the study is to explore the impact of digital gambling addiction on physical activity and sleep habits in high school students. Method: The study was conducted on 100 primary school students aged 9-14 (K:56, E:44) . Digital game addiction is assessed by the Digital Game Addiction Scale for Children, the physical activity levels are assessed by the Primary School Students' Physical Activity Question Form (FAS) and the sleep habits are assessed by the Children's Sleep Habits Survey (CUAA). Results: There is no statistically meaningful relationship between CIDOB and the subparameters and the FAS. The conclusion is that there is no statistically significant difference between the state of digital gaming and sleep habits of students. Students who play digital games for more than 3 hours and 3 hours have been shown to have a higher level of digital gaming addiction than other students. Five-class students had higher levels of physical activity than 7th and 8th-class students. The study found that there was no meaningful relationship between high school students’ digital gaming addiction and their levels of physical activity and their sleep habits. We consider that the results arise because the access of students to digital tools is under parental control and because children have limited access to digital gaming tools for economic reasons.
Objectıve: The aim of this study is to investigate the effect of digital game addiction on physical activities and sleep habits of secondary school students. Method: The study was conducted on 100 middle school students (F: 56, M: 44) who were 5th, 6th, 7th and 8th grades. Students' digital game addiction was evaluated by the Digital Game Addiction Scale for Children (DGAS-C), physical activity levels was evaluated by the Primary School Students' Physical Activity Questionnaire (PAQ), sleep habits was evaluated by Children’s Sleep Habits Questionnaire (CSHQ). Results: There was no statistically significant relationship between DGAS-C and its subgroups and FAQ). There was no statistically significant difference between students' digital play and sleep habits. Students who played digital games for more than 3 hours and more than 3 hours were found to have higher levels of digital game addiction compared to other students. Fifth grade students were found to have higher physical activity levels than 7th and 8th grade students. Conclusion: In this study, no relationship was found between digital game addiction and physical activity and sleep habits of secondary school students. These results may be due to the fact that students' access to digital tools is under parental control and limited access of children to digital game tools for economic reasons.
Alan : Sağlık Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|