Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 92
 İndirme 24
YÜZELLİLİK BİR MUHBİRİN PORTRESİ: YAVER-İ HAS KİRAZ AHMET HAMDİ PAŞA NAM-I DİĞER HAMDİ ZEZA
2020
Dergi:  
Belgi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu çalışmada Milli Mücadele günlerinde Anadolu’daki milli uyanışa, Heyet-i Temsiliye’nin ve TBMM’nin kararlarına karşı duran Ahmet Hamdi Paşa’nın yaşam öyküsü ele alınacaktır. Ahmet Hamdi Paşa 27 Haziran 1871 yılında Hersek’e bağlı Nikşic'de doğmuştur. Harbiye Mektebi'nden mezun olmuştur. Sınır Müfettişliği görevlerindeki başarısı nedeniyle II. Abdülhamit tarafından ödüllendirilmiştir. İttihat ve Terakki Cemiyeti döneminde terfi ettirilmediği için muhalefet saflarına geçmiştir. Mondros Mütarekesi'nin ardından siyasete atılmış, Milli Mücadele'ye karşıt örgütler kurmuş ya da içinde yer almıştır. Nigehban Askeri Cemiyeti, Kızılhançer Cemiyeti ve İla-yı Vatan Cemiyeti'nin kurucularındandır. Tarikat-ı Salahiye adlı cemiyeti de o örgütlemiştir. Anadolu’da çıkarılan iç ayaklanmalara destek vermiştir. Padişah Vahideddin’in fahri yaveri olmuştur. 5. Ordu Komutanı olarak Eskişehir'de Milli Güçlere karşı örgütlenmeler yapmıştır. Milli Mücadele’nin zaferle sonuçlanmasının ardından Vahideddin’i sık sık ziyaret etmiştir. Sadrazam Damat Ferit’in yalısında yapılan toplantılara katılmıştır. İstanbul’da geleceklerinden endişeye kapılarak İngiliz Elçiliği’ne sığınanlar arasında yer almıştır. 6 Kasım 1922’de İngilizlerce Taşkışla’ya sevk edilmiş, burada on gün kaldıktan sonra Köstence’ye gönderilmiştir. Ahmet Hamdi Paşa Romanya’nın Köstence kentine yerleşmiştir. Mehmet Ali, Mustafa Sabri, Gümülcineli İsmail ve Vehip Paşa gibi Türkiye karşıtları ile yolları Köstence’de buluşmuştur. Yine Köstence’de bulunan ve Osmanlı Hanedanı’nın en zenginlerinden sayılan Yusuf İzzettin Efendi’nin oğlu Nizamettin Efendi’nin himayesine girmiştir. Vahideddin ile haberleşmesini Tütüncübaşı Şükrü aracılığı ile sürdürmüştür. Arnavutluk vatandaşlığına geçmiş, maddi açıdan rahat bir yaşam sürmüştür. Tarikat-ı Salâhiye’yi yurt dışında da örgütlemiştir. Temmuz 1925 yılına değin Türkiye aleyhinde çalışmıştır. Bu yıldan itibaren ülke dışında yaşayan Türkiye karşıtları ile ilgi olarak Türk makamları için muhbirlik yapmıştır. Türkiye adına çeşitli ülkeleri ziyaret etmiş, bilgi toplamıştır. Oldukça değerli bilgileri Türk makamlarına iletmiştir. Bunlar arasında bulunan San-Remo görüşmeleri Vahideddin’in Türkiye’ye dönüş planını içermektedir. Bu plan çerçevesinde bir ordu örgütlenmesine de girişilmiştir. Ahmet Hamdi Paşa sürgündeki muhaliflerin kurduğu örgütlerin başarısız olacağını düşünmüştür. Muhalif isimleri de ağır bir şekilde eleştirmiştir. Yaptığı hizmetin karşılığı olarak Türkiye Ahmet Hamdi Paşa’ya para ödemişse de Türk yetkililer onu güvenilir bulunmamış, çift taraflı çalıştığından şüphe edilmiştir. Sürgündeki arkadaşları da ondan şüphelenmiştir. Muhbir olduğu bilgisi yayılmıştır. O ise kendisine çok güven duymuştur. Hatta kendisini Lawrence’a benzetmiştir. İngilizlerin ona sunduğu imkânları Türk yetkililerden istemiştir. Yaşamının sonuna dek muhbirliğini sürdürmüştür. 1931 yılında Ahmet Hamdi Paşa’nın sağlığı bozulmaya başlamıştır. Çalışmalarını sürdürse de moral çöküntü yaşamaya da başlamıştır. Türk makamlarına yaptığı başvurularla çeşitli isteklerde bulunmuştur. Hatta Başbakanlığı da bir mektup göndermiştir. Özellikle Yüzellilik listeden adının çıkarılmasını ve Türkiye’ye dönmesine izin verilmesini istemiştir. Ancak Türkiye böyle bir karar almamıştır. 1935 yılına gelindiğinde hastalığı şiddetlenmiştir. 18 Ocak’ta ölmüştür. Cenazesi Türkiye’nin gönderdiği para ile defnedilmiştir. Evrakları ise Türk yetkililerce alınmış, mühürlenmiş ve Bükreş Elçiliği’ne gönderilmiştir. Özel eşyaları ise kızı Mihrican’a teslim edilmiştir. “Kiraz” lakabıyla ünlenen Ahmet Hamdi Paşa, daha Milli Mücadele sürerken Ankara Bidayet Ceza Mahkemesi’nin 3 Temmuz 1920’de gıyabında yaptığı yargılama sonucu, Vatana İhanet Yasası’nın ikinci maddesi gereğince, yakalandığında tekrar muhakeme edilmek üzere idama mahkûm edilmiştir. Büyük Zafer’in ardından ülkeden kaçmış, Lozan Antlaşması’na ekli Genel Af Protokolü çerçevesinde af dışında bırakılan yüz elli kişi arasında ilk sırada yer almıştır. Tarihimize Yüzellilikler Listesi olarak geçen bu belgede “Vahideddin’in Beraberindekiler” başlığı altında yer alan, diğer Yüzellilikler gibi 28 Mayıs 1927 kabul edilen 1064 sayılı kanunla Türk vatandaşlığından çıkarılan “Yaver-i Has Kiraz Hamdi Paşa”nın sürgün yaşamı, muhbirliği, sürgündeki muhalefet hakkındaki düşünceleri ve içine düştüğü moral çöküntü de istihbarat (Milli Âmale Hizmet/MAH) belgelerine dayalı olarak bu çalışmada yer bulacaktır.

Anahtar Kelimeler:

A portrait of a celebrity: YVER-I HAS KIRAZ AHMET HAMDİ PAŞA NAM-I DİĞER HAMDİ ZEZA
2020
Dergi:  
Belgi Dergisi
Yazar:  
Özet:

This study will discuss the life story of Ahmet Hamdi Pasha, who is opposed to the national awakening in Anadolu during the National Struggle Days, the decisions of the Committee and TBMM. Ahmet Hamdi Pasha was born on 27 June 1871 in Nikşic, Hersek. He graduated from Harbi Mektebi. Due to the success of the Border Inspectorate in its tasks. He was rewarded by Abdullah. It has not been brought into force in the time of the opposition, because it has not been brought into force in the time of opposition. After the Mondros Conflict, he was thrown into politics, established an anti-National Struggle organization or participated in it. Nigehban Military Society is one of the founders of the Red Hunters Society and the Ila-i Vatan Society. He also organized a community called Tarikat-i Salahiye. He supported the internal rebellion in Anadolu. He was the worshiper of Vahideddin. and 5. As a military commander, he organized anti-National Forces in Eskişehir. After the national struggle ended with victory, he frequently visited Vahideddin. Sadrazam took part in the meetings held at Damat Ferit. He was among the refugees at the British Embassy in Istanbul, worried about his future. On 6 November 1922, the British were sent to Taşkışla, where he was sent to Köstence after ten days of stay. Ahmet Hamdi Pasha was settled in the city of Köstence in Romania. Mehmet Ali, Mustafa Sabri, Gümülcineli Ismail and Vehip Pasha have met with Turkish opponents on their roads in Köstence. He was the son of Joseph, the son of Joseph, the son of Joseph, the son of Joseph, the son of Joseph, the son of Joseph. He continued to communicate with Vahideddin through the Tobacco Captain thanks. Having become a citizen of Albania, he lived a comfortable life. He also organized the Salâhiye abroad. He worked against Turkey until July 1925. Since this year, he has spoken for the Turkish authorities as an interest with the Turkish opponents living outside the country. He visited various countries on behalf of Turkey and collected information. He has provided valuable information to the Turkish authorities. The San-Remo talks include Vahideddin's return to Turkey plan. In the framework of this plan, an army was organized. Ahmet Hamdi Pasha believed the organizations that the opposition founded in the exile would fail. They also criticized the names of the opposite. While Turkey has paid money to Ahmet Hamdi Pasha in return for his service, Turkish officials have found him unreliable and doubted that he worked on a bilateral basis. His friends are also suspicious of him. The knowledge is spread. He was very confident in him. He even compared himself to Lawrence. He asked the Turkish authorities about the possibilities that the British offered him. He continued his conversation until the end of his life. In 1931, the health of Ahmet Hamdi Pasha began to deteriorate. Even though he continued his work, he began to experience moral collapse. The Turkish authorities have made a number of requests. The Prime Minister also sent a letter. In particular, he asked for his name to be removed from the list and to be allowed to return to Turkey. But Turkey did not make such a decision. In 1935, the disease became more severe. He died on January 18. The funeral was buried with the money sent by Turkey. The documents were taken, sealed and sent to the Turkish Embassy. His special goods were delivered to his daughter Mihrican. Ahmet Hamdi Pasha, famous for his word "Kiraz", was sentenced to death as a result of the trial of the Ankara Bidayet Criminal Court on 3 July 1920, according to the second article of the Vatana Revenge Act, to be re-trial when he was arrested. After the Great Victory, he was in the first place among the hundred and fifty people who were left out of the country, in the framework of the General Amnesty Protocol attached to the Lozan Treaty. This document, which has been translated into our history as the List of Excellences, is under the title "The Countries of Vahideddin", and the Law No. 1064 of 28 May 1927 adopted by the other Excellences, "Yaver-i Has Kiraz Hamdi Pasha" who was removed from Turkish citizenship will be found in this work on the basis of the documents of intelligence (National Amale Service/MAH).

Anahtar Kelimeler:

0
2020
Dergi:  
Belgi Dergisi
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler




Belgi Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 314
Atıf : 550
2023 Impact/Etki : 0.075
Belgi Dergisi