Bugün pek çok bölgeye yayılmış olan ve Ehl-i Beyt soyundan geldiği kabul edilen Kureyşan ocağı mensupları, Tunceli/Nazımiye ve Gaziantep/Yukarı Kayabaşı Köyü kökenlidirler. Atalarının ismi Seyyid Mahmud-ı Kebir, mahlası Kureyş’tir. Son yıllarda, bu ocak hakkında gerek yazılı, gerekse sözlü olarak pek çok bilgiler verilmeye başlanmıştır. Ancak aşiret ve atası hakkında anlatılan bu bilgilerde kimi eksikler ve hatalar olduğu görülmektedir. Kimileri aşiretin atası olan Kureyş’in, aynı zamanda, Akşehir’de türbesi olan Seyyid Mahmud Hayrani’nin kendisi olduğunu ileri sürerken, kimileri de ikisi arasında baba-oğul, ya da dede-torun ilişkisi olduğunu ileri sürmektedirler. Bazı araştırmalarda da Kureyş ile Derviş Beyaz/Gevr mukayese edilmektedir. Bu araştırma sahipleri, asırlardır aktarıla gelen güçlü sözlü anlatılara göre Kureyş’e ait olduğu bilinen “şecere”nin, Derviş Beyaz’a ait olduğunu ileri sürmektedirler. Bu çalışmada ilk olarak, Kureyş ile Seyyid Mahmud Hayrani’nin ayrı kişiler olduğu kanıtlanmaya çalışılacaktır. Bunun için de, tarihi kayıtlardan elde edilen Seyyid Mahmud Hayrani’nin hayatı hakkındaki bilgiler ile sözlü kaynaklar ve “şecere”den elde edilen Kureyş’in hayatı hakkındaki bilgiler karşılaştırılıp, analiz edilecektir. İkinci olarak da Kureyş ve Derviş Beyaz arasındaki tarihi ilişkinin Pir-Rayver şeklinde olduğu ve “şecere”nin de Kureyş’e ait olduğu ispatlanmaya çalışılacaktır. Bunun için de yine yüz yüze yapılan görüşmelerden elde edilen bilgiler ile “şecere”deki bilgiler karşılaştırılıp analiz edilecektir.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|