Mümkün varlıkları aracı kılmadan Vâcibü’l-Vücûd’un varlığını ispatlama çabalarının bir sonucu olan sıddıkîn burhanı ilk defa Müslüman filozoflar tarafından dillendirildi. İbn Sînâ (ö. 428/1037) da Fârâbî’nin etkisiyle yeni bir burhan açıkladı ve buna sıddıkîn adını verdi. Molla Sadrâ (ö. 1050/1641) varlığın asaleti ilkesini mutasavvıflardan, teşkîk ilkesini de Sühreverdî’den iktibas ederek yeni bir sıddıkîn burhanı dillendirdi. Bu burhanın, varlığın asaleti, basîtliği/ yalınlığı, teşkîkî ve ma’lûlün illete ihtiyacı olmak üzere bazı öncülleri vardır. O, bu öncülleri açıkladıktan sonra teselsüle ihtiyaç duymadan Vâcibü’l-Vücûd’un varlığını ispatlar. Onun burhanı diğer sıddıkîn burhanlarına nispetle bazı üstün özelliklere sahiptir. Öncelikle bu burhan varlığın asaleti ilkesi üzerine bina edildiğinden dayanağı varlık kavramı değil, varlığın nesnel hakikatidir. İkincisi bu burhan Vâcibü’l- Vücûd’un zâtını ispatlamakla birlikte Vâcibü’l-Vücûd’un birliğini ve kemâlî sıfatlarını ispatlar. Üçüncüsü bu burhana göre mümkün varlıklar hiçbir aracı olmadan Vâcibü’l- Vücûd’a bağımlı olduklarından burhanın açıklanmasında teselsül ve kısır döngüden yararlanma ihtiyacı yoktur. Molla Sadrâ’nın teselsül ve kısır döngüden de yararlanarak Vâcibü’l-Vücûd’un varlığını ispatladığı burhanlar da vardır. Molla Sadrâ bu burhanıyla hem Vâcibü’l-Vücûd’un varlığını ve hem de onun kemâlî sıfatlarını ispatladığını iddia eder. Bu çalışmada bu iddia incelecek ve ispat-ı vacip meselesinde Molla Sadrâ’nın ne gibi yenilikler getirdiği ele alınacaktır
As a result of efforts to prove the existence of Vâcibü’l-Vücûd without making the possible beings a means, the saddıkîn burhan was first spoken by Muslim philosophers. by Ibn ‘A’ 428/1037, with the influence of the Farabi, a new burhan was revealed and it was named Siddikîn. Molla Sadrâ. 1050/1641) the origin of the existence was spoken by the mutasavvf, and the principle of doctrine was spoken by the Sürreverdî by a new seddıkîn burhan. This is the first thing that has to do, the first thing that has to do, the second thing that has to do, the second thing that has to do, the second thing that has to do, the second thing that has to do, the second thing that has to do, the second thing that has to do, the second thing that has to do, the second thing that has to do, the second thing that has to do, the second thing that has to do, and the second thing that has to do. He will prove the existence of the Vâcibül-Vücûd without having to compassion after explaining these prejudices. His brush has some superior characteristics compared to the other brushed brushes. First of all, because this burhan is built on the principle of origin of the existence, it is not the concept of existence, but the objective truth of the existence. The second is that he is the one who gives righteousness, and the one who gives righteousness is the one who gives righteousness, and the one who gives righteousness is the one who gives righteousness. Thirdly, according to this burna, possible beings are dependent on the Vâcibü’l-Vücûd without any means, and there is no need to take advantage of the comfort and untouchable cycle in the explanation of the burna. There are also some kinds of things that Molla Sadrâ has used to prove the existence of the Vâcibül-Vücûd, and it is also the use of the consolation and curved cycle. Molla Sadrâ claims that with this burhan both the existence of the Vâcibü-Vücûd and his chemical qualities have been demonstrated. In this study, this claim will be examined and the proof-i vacip issue will be discussed in what innovations Molla Sadrâ has brought.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|