Edebiyat sözlüklerinde ve diğer kaynaklarda denemeci ve tiyatro yazarı olarak anılan Kemal Demirel’in en çok bilinen eseri çocukluk anılarını anlattığı Evimizin İnsanları adlı anı kitabıdır. Sinemaya ve televizyona da uyarlanan eser, yer verdiği yaşanmış olayların ilgi çekici niteliği, kişilerin karakterizasyonundaki başarısı nedeniyle edebiyat ve sinema çevrelerinde büyük beğeni kazanır. Anlatılan hikâyelerin başarılı dramatizasyonu ve anlatım tekniklerinin ustalıklı kullanımı yaşantı ile kurmaca arasındaki gerçeklik boyutunu belirsizleştirdiği oranda eser sanatseverlerin ilgisini çeker. Bu bakımdan, eserin başarısını modern edebiyatın en önemli unsurları arasında yer alan anlatıcı ve bakış açısını özgün biçimde ele alışına ve kullandığı anlatım tekniklerine borçlu olduğu görülür. Bu incelemede, ilk olarak, Evimizin İnsanları’nı anı-roman türüne dâhil eden otobiyografi tekniği uygulamalarıyla bağlantılı olarak, anlatılan çocukluk anılarının gerçeküstü ögeler ve hayal gücüyle masalsı bir estetiğe bürünmesi ele alınmıştır. İkinci olarak, eserin ikinci bölümünü oluşturan mektuplar üzerinde durulmuş; çocukluk günlerinden kişilere yazılan mektupların eseri kurgusallaştıran bir diğer öge olduğu ileri sürülerek mektup roman türünün özellikleri tartışılmıştır. Son olarak, Evimizin İnsanları’nın edebi başarısını büyük oranda belirleyen anlatıcı ve bakış açısı ele alınarak uygulanan farklı bakış açılarının eserin dramatik boyutunu oluşturan nostalji duygusuyla ilgisi tartışılmıştır. Anlatıcının çocukluğu üzerinde büyük rol oynadığını söylediği kişilere yazdığı mektuplarında onları çocuk ve yetişkin bakış açılarıyla anlattığına dikkat çekilerek eserde verilmek istenen mesajla anlatma problemi arasındaki ilişki tartışılmıştır.
The most famous work of Kemal Demirel, referred to as a experimental and theatrical writer in literary dictionaries and other sources, is a memorial book named Our House People, in which he tells the memories of childhood. The work adapted to the cinema and television, the interesting nature of the events in which it takes place, the success in characterization of persons gains great favour in the literary and film environments. The successful dramatization of the stories told and the skillful use of the narrative techniques uncertained the size of reality between life and creature the work attracts the interest of art lovers. From this point of view, the success of the work seems to be due to the original approach to the narrative and perspective that is among the most important elements of modern literature and to the narrative techniques it uses. In this study, first of all, in connection with the autobiography techniques that incorporate the People of Our House into the memorial-roman style, the narrative childhood memories were discussed in a narrative aesthetics with surrealistic objects and imagination. Secondly, the letters that make up the second part of the work were focused on the characteristics of the letter novel, and the letters that were written to people from the days of childhood were the other object that fictionalized the work, and the characteristics of the novel were discussed. Finally, the relationship of the different perspectives applied by addressing the narrative and perspective that largely determines the literary success of the People of Our House was discussed with the sentiment of nostalgia that constitutes the dramatic dimension of the work. In his letters to the people he says he plays a great role on his childhood, he notes that he tells them from a child’s and adult point of view and discussed the relationship between the message to be given in the work and the problem of telling.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|