1789 Fransız İhtilâli’nin ardından önce Avrupa’ya daha sonra da dalga dalga çeşit-li bölgelere yayılan milliyetçilik düşüncesi en çok imparatorlukları etkilemiştir. Osmanlı İmparatorluğu, stratejik konumu itibariyle milliyetçilik akımından en fazla etkilenen impa-ratorluktur. Özellikle Anadolu’da Van, Bitlis, Diyarbakır, Sivas ve Torosların güneyinde yaşayan Ermeniler, Osmanlı Devleti’nin çöküntü döneminde İngiltere ve Rusya başta ol-mak üzere çeşitli devletler tarafından Osmanlı Devleti’nin içişlerine karışma aracı olarak kullanılmaya başlandı. Bu tür kışkırtmaların sebebiyet verdiği 93 Harbi, Rusya’nın Os-manlı Devleti’ne karşı galibiyeti ile sonuçlanmıştı. Avrupa devletleri, Balkanlı Hıristiyan-lara bağımsızlık veren Ayastefanos ve Berlin Antlaşmalarına Ermenilerle ilgili ıslahat maddelerini de ilâve etmişlerdi. Bu şekilde hem Ermenilerle ilgili bir konu ilk defa devlet-lerarası antlaşmalarda yer almış hem de Şark Meselesi içinde bir Ermeni konusu meydana gelmiş oldu. Bununla beraber ülkede Hıristiyanların arasındaki mezhep kavgaları, asker-lik, vergi, hak ve hürriyet eşitliği talepleri, Hıristiyanlığın mukaddes yerlerinin korunması meselesi, Ayastefanos ve Berlin Antlaşmalarının 16. ve 61. Maddelerindeki ıslahat prob-lemi vs. Ermeni Meselesi’ni de direk alakadar eden hususlardır. Dolayısıyla Ermeni Me-selesi, “Şark Meselesi” adıyla formüle edilip, değişik biçimlerde zaman zaman alevlenen büyük bir yangının parçası olarak görülmektedir. Bu makalede, öncelikle Ermeni isyanla-rının nasıl başladığı anlatılmıştır. Ardından isyanların Sivas örneğinden Anadolu'yu nasıl etkilediği örneklendirilmiştir. Sonuçta ise Ermeni Meselesi'nin çözümüne dair bir öneri sunulmuştur.
The idea of nationalism, which spread first to Europe after the 1789 French Conflict and then to the wave-wave-range regions, mostly affected the empires. The Ottoman Empire is the most influenced impa-ratulism by the nationalism stream in its strategic position. Specifically in Anadolu, the Armenians living in the south of Van, Bitlis, Diyarbakır, Sivas and Toros, during the fall of the Ottoman State, began to be used as a means of interference in the internal affairs of the Ottoman State by various states, mainly by Britain and Russia. The 93 Battle, which was caused by such provocations, ended with the victory of Russia against the Ottoman State. The European states had also added the Treaties of Ayastefanos and Berlin, which granted independence to the Balkan Christians, to the Armenians. In this way, the issue of both the Armenians was first included in the intergovernmental treaties, and the issue of the Song was an Armenian issue. However, religious struggles between Christians in the country, military status, tax, rights and freedom equality demands, the issue of the protection of the holy places of Christianity, the 16th and 61th of the Treaties of Ayastefanos and Berlin. It is also the subject of the probe-lemi vs. Armenian issue that directly relates to the matter. Therefore, the Armenian Me-seleon is formulated as the "Song Question" and is seen as a part of a great fire, which is burning from time to time in different forms. In this article, we first describe how the Armenian rebellion began. Then it was shown how the rebellions influenced Anadolu from the example of Sivas. In the end, a proposal for a solution to the Armenian issue was submitted.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|