Amaç: Dijital oyun bağımlılığı ile gözlerden zihin okuma becerileri ve aleksitimi kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Ordu ilinden iki ortaöğretim kurumundan 15 ile 17 yaş aralığında 662 ergen (s= 358 kız, %57; s= 286 erkek %43) çalışmaya dahil edilmiştir. Değerlendirme araçları olarak Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (ÇİDOBÖ), Gözlerden Zihin Okuma Testi-Çocuk Formu (GZOT-ÇF) ve 20 soruluk Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ-20) kullanılmıştır. Kız ve erkek katılımcılar arası ölçek puanları bağımsız örneklem t testi ile karşılaştırılmıştır. Ölçekler arası korelasyonlar Pearson momentler çarpımı korelasyon testi ile analiz edilmiştir. Gözlerden zihin okuma becerileri, aleksitimi, cinsiyet ve yaşın, dijital oyun bağımlılığı gelişimi üzerine yordayıcı etkileri çok değişkenli doğrusal regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Erkeklerin dijital oyun bağımlılığı puanları kızlardan anlamlı oranda yüksek bulunmuştur. ÇİDOBÖ puanları, GZOT-ÇF puanları ile pozitif yönde, TAÖ-20 toplam ve alt ölçek puanları ile negatif yönde anlamlı korelasyonlar göstermiştir. Regresyon analizi, GZOT-ÇF, TAÖ-20 faktör 1 ve faktör 3 puanları ile cinsiyetin, dijital oyun bağımlılığı düzeylerini anlamlı ölçüde yordadığını göstermiştir. Sonuç: Dijital oyun bağımlılığı ile başvuran ergenlerde, gözlerden zihin okuma becerilerinin geliştirilmesi, duyguların tanımlanması ve empatik düşünme becerisinin arttırılmasına yönelik terapötik müdahaleler faydalı olabilir.
Purpose: It is the study of the relationship between digital game addiction and eye reading skills and alexity personality characteristics. Method: 662 teenagers (s=358 girls, 57%; s=286 men, 43%) from two high school institutions from the Army province were included in the study between 15 and 17 years of age. As assessment tools, the Digital Game Addiction Scale for Children (CIDOBO), the Mind Reading Test-Child Form (GZOT-CF) and the 20 Questions Toronto Alchemist Scale (TAÖ-20) were used. The scale scores between girls and boys are compared with the independent sampling t test. Interdimensional correlations were analyzed by the Pearson moment crash correlation test. From the eye the mind reading skills, the influential effects on the development of sex and age, digital game dependency, have been assessed by a highly varied linear regression analysis. Results: Men's digital game addiction ratings have been significantly higher than girls. The CIDOBÖ points have shown significant correlations in the negative direction with the GZOT-CF points in the positive direction, the TAÖ-20 total and low scale points. Regression analysis, GZOT-CF, TAO-20 factor 1 and factor 3 points showed that gender significantly depends on the levels of digital gaming addiction. Result: In adolescents with digital gaming addiction, therapeutic interventions aimed at developing mind-read skills from the eyes, identifying emotions and improving empathic thinking skills may be useful.
Alan : Sağlık Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|