Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 24
 İndirme 4
İran’da Muharrem Ayı Aşura Törenlerinde (Taziye) Kullanılan Litürjik Bir Malzeme: Hz. Hüseyin’in Sancağını Temsilen “Alem”
2019
Dergi:  
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi
Yazar:  
Özet:

İslam âleminin her toplumunda derin bir üzüntü ve acıyla hatırlanan Kerbelâ Vak’ası, maalesef baştaHz. Hüseyin ve ailesi olmak üzere pek çok yakınının şehâdetiyle sonuçlanmıştır. Kerbelâ Vak’ası, hersene Muharrem ayında Aşure törenlerinde çeşitli etkinliklerle anılmaktadır. Çalışma konumuz, İranKazvin’de (İmamzade) Halime ve Amine Camii’nin içinde tespit edilen bir “Alem” üzerine olacaktır.Söz konusu alem, düzenlenişi ve kullanım amacıyla dikkat çekici bir malzeme olup, bu çalışmada Şiiinancın egemen olduğu coğrafyalardaki kullanımı ve ayrıca Türkiye’de Alevi inancında benzer birkullanım alanının olup olmadığı araştırılmıştır. Alem, çok sayıdaki alemin metal bir aksam üzerineyerleştirilmesi ve bir kolla taşınmasıyla meydana getirilmiştir. Büyük alemi oluşturan her bir alemüzerinde kitabeler bulunmakta olup alemlerin arasına da elinde kılıç tutan aslan, ejder, koç, keçi, horoz,geyik, tavus kuşu gibi hayvan figürlerinin yerleştirilmesiyle sembolik anlamlar da yüklenmiştir.Ele aldığımız alemler, meydana geldikleri alemlerin çokluğuna göre 4 m. genişliğine kadar ulaşmakta,törenler sırasında kumaş ve tüy gibi objelerle de süslenmektedirler. Araştırmamızda, konu aldığımızalemler ve benzerlerinin İran coğrafyasında aşura törenlerinde kullanıldığı ve dolayısıyla dasayılarının oldukça fazla olduğu ortaya çıkmaktadır. Tespitlerimize göre, alemler İmamzâde ve benzerikutsiyet atfedilen mekânlarda durmakta, aşura merasimlerinde alemi taşımakla görevli gruplar(desteler), alemi bu mekândan alarak tören yürüyüşlerinde taşımakta, halk da alemi hastalıklara şifavermesi gibi amaçlarla ziyaret etmektedir. Alemin liturjik kullanımını oluşturan tarihî arka planınabakıldığında, Kerbelâ Vak’ası’nda Hz. Hüseyin’in sancağını taşıyan Alemdarı Hz. Abbas’ın (kollarıda kesilmek suretiyle) şehit edildiği ve Hz. Hüseyin’i temsil eden sancağın da düştüğü bilinmektedir.Aşura törenlerinde taşınan alemin, yere düşen sancağı tekrar taşımak ve böylece Hz. Hüseyin’inmanevî olarak ölümsüzlüğünü ifade etmek üzere kullanıldığını söylemek mümkündür. Alemin, üzerindeyer alan kitabelerdeki ifadeler ve hayvan figürlerinin sembolik anlamlarının da desteğiyle Hz.Hüseyin’i temsil eden litürjik bir obje olduğu anlaşılmakta ve aşura merasimlerinde kullanılan kasımotağı ya da nahıl gibi diğer sembolik objelerle birlikte ritüel içinde önemli bir yere sahip olduğugörülmektedir. Aşura merasimlerinin düzenli bir şekilde icra edilmeye başlandığı XVI. yüzyıldan itibarenalemlerin yapıldığı, günümüze ulaşan ve müze koleksiyonlarında bulunan alemlerden anlaşılmaktadır.Alemlerin kullanılışı, tespitlerimize göre İran, Afganistan, Pakistan, Hindistan, Azerbaycangibi Şia görüşünün hâkim olduğu coğrafyalarda görülmekte, Türkiye’de ise Alevi-Bektaşi inancındabu uygulamaya rastlanmamaktadır. Yalnızca Iğdır bölgesinde, el şeklinde (Pençe-i Alî Aba) aleminaşura merasimlerinde kullanılması bölgeye özgü bir ritüel olarak karşımıza çıkmaktadır. BöyleceAlem kullanımı, Şiî inancının hâkim olduğu coğrafyalar ile Türkiye’deki Alevi-Bektaşi inancındakiMuharrem ayı törenlerinde görülen farklılıklardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır.

Anahtar Kelimeler:

A liturgical material used in the Muharrem moon Ashura ceremonies (Taziye) in Iran: Hz. “Alem” represents Hussein’s conviction
2019
Yazar:  
Özet:

The Islamic world has a profound sorrow and pain in every society, unfortunately, the first. He was given a lot of witnesses, including Hussein and his family. In the month of Ramadan, there is a number of events in the month of Ramadan, and there are several events in the month of Ramadan. Our subject of study will be on a "Alem" identified within the Islamic Republic of Kazakhstan and the Islamic Republic of Kazakhstan.The subject is a remarkable material for its purpose, its arrangement and use, and in this study the use of the geographical territory in which the Islamic Republic is dominated and also the existence of a similar area of consumption in the Islamic Republic of Kazakhstan. Alem was created by the overlapping of a large number of alem metals and the movement of a hand. There are several different types of cookies that can be used in order to ensure that you have access to our site and that you have access to our site and that you have access to our site and that you have access to our site. Our research shows that the topics and similarities we have taken are used in the Iranian geography’s ecura ceremonies and therefore are quite large. Our findings show that the world stands in the places attributed to Imamzâde and similarity, and the groups responsible for carrying the alemi in their meras, taking the alemi from this place and carrying the ceremonial walks, and the people visit for purposes such as healing the alemi diseases. When the historical background that formed the liturgical use of Germany was planned, in the Kerbelâ Vak’s Hz. He is the one who carries Hussein’s punishment. Abbasi was killed and killed. It is also known that the sanctuary representing Hussein has fallen, and that the alemin moved in the ceremonies of Ashura, and that the sanctuary that fell on the ground has been moved again, and thus Hz. It is possible to say that Hussein was used inmanevely to express his immortality. It is understood that Alemin is a liturgical object representing Hz.Hussein, with the support of the symbolic meanings of the expression and animal figures in the books on the ground, and that it has an important place in the ritual along with other symbolic objects, such as the kasymotha or the nakil, used in the exhortations. In the 16th century, there was a period of regular executions. From the century, it is understood from the universes in which the themes were made, reached to the present day and found in the museum collections.The use of them, according to our findings, is seen in the geographics where the view of Iran, Afghanistan, Pakistan, India, Azerbaijan Shia is dominated, and in Turkey there is no practice of Alevi-Bektaşi belief. Only in the Iğdır area, the use of the hand-shaped (Pençe-i Alî Aba) in the almanaşura merasims is a ritual that is unique to the region. Thus, the use of Alem comes to us as one of the differences seen in the ceremonies of the month of Muharrem in the Alevi-Bektaşi faith in Turkey.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler






Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 612
Atıf : 939
2023 Impact/Etki : 0.144
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi