User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 35
 Downloands 8
İHVÂN-I SAFÂ’NIN BİLGİ ANLAYIŞININ DİN EĞİTİMİ ALANINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ
2021
Journal:  
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
Author:  
Abstract:

İnsan, kendini tanımaya ve kendi dışındaki varlıkları bilmeye çabalayan bir varlık türü olarak, bilgiye konu olan önce kendisi ve kendi türü ile ve daha sonra da kendi dışındaki nesnelerle değişik şekillerde ilişkiye girerek farklı bilgiler edinmektedir. Bu nedenle bilgi konusu insanın var oluşundan bu yana önemini korumakta, bilginin kaynağı, oluşumu, hakikati vb. meseleler çoğu düşünürün ilgisini çekmektedir. Bilgiye, insana ve evrene ilişkin değerlendirmelere belirli dönemlerde belirli bakış açıları egemen olmaktadır. Toplumda egemen olan “inanç ve değerler” değiştiğinde insanın evrene, bilgiye bakış açısı da değişmektedir ve yeni paradigmalar ortaya çıkmaktadır. Bu paradigmalar da aynı şekilde bilimsel alanda yapılan çalışmaları etkilemekte ve her bilimsel disiplinin kendi yapısına göre bir bilgi anlayışı, diğer adıyla bir epistemolojisi var olmaktadır. Genelde Eğitim, özelde Din Eğitimi de bunlar arasındadır. Epistemoloji, Din Eğitimi Biliminin en önemli boyutlarından birini oluşturur. Çünkü eğitimin öğrenme ile öğrenmenin ise bilgi ile şekillendiği, bu ilişkinin sonunda ise öğrenen bireyin bilgi edindiği söylenebilir. Bu noktada bilgiye yaklaşımın din eğitimi anlayışlarına yansımaları, araştırılması gereken bir konu olarak ortaya çıkmaktadır. Her toplumda bilginin, kültürün ve değerlerin oluşmasına katkıda bulunan insanlar veya topluluklar bulunduğu ve onların toplumun düşünce hayatını şekillendirip düzenlediği söylenebilir. Eğitim faaliyetleri de oluşan bu yapının üretilmesi ve bir sonraki nesle aktarılmasında önemli bir araç olarak işlev görür. Bu anlamda İhvân-ı Safâ da İslam toplumunda ortaya çıkan bilginin üretilmesi ve bir sonraki nesle aktarılmasında rol oynayan önemli bir gruptur. Bu bağlamdan hareketle bu çalışmanın konusu bilgi anlayışının eğitim ve din eğitimi alanına etkisini İhvân-ı Safâ’da bunun nasıl tezahür ettiği örneğinden hareketle incelemektir. Böylece bilgi anlayışının farklılaşmasının din eğitimine etkisi ortaya konulmaya çalışılacaktır. Bu çerçevede öncelikle bilgi olgusu ele alınmış ve bilginin Nesnelci ve Yapılandırmacı yaklaşımlar özelinde eğitime/din eğitimine etkisi incelenmiştir. Buradan hareketle bilgi hakkındaki farklı yaklaşımların eğitimi-öğretimi şekillendirdiği görülmüştür. Daha sonra İhvân-ı Safâ’nın bilgi anlayışı üzerinde durulmuş ve bu anlayış çerçevesinde yaptıkları eğitim/din eğitimi, Nesnelci ve Yapılandırmacı yaklaşımlar bağlamında değerlendirilmiştir. Buna göre İhvân-ı Safâ’nın felsefesinde insanın merkezde olduğu, bilgi konusunda eklektik bir yapıya sahip oldukları, bilgi kaynaklarını duyu, akıl, burhan, vahiy ve ilham olarak kabul ettikleri tespit edilmiştir. İhvân-ı Safâ’nın eğitim felsefesine öğrenme ve öğretme durumları açısından bakıldığında hem Nesnelci hem de Yapılandırmacı niteliklerle benzerliklere sahip olduğu, bununla birlikte Nesnelci yaklaşımla olan benzerliklerin daha ağır bastığı tespit edilmiştir. Son kısımda ise çıkarılan sonuçlardan faydalanılarak birtakım önerilerde bulunulmuştur.

Keywords:

İHVÂN-I SAFÂ’NIN BİLGİ ANLAYIŞININ DİN EĞİTİMİ ALANINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ
2021
Author:  
Abstract:

As a kind of being seeking to recognize himself and to know the beings outside of himself, man acquires different information by interacting first with himself and with his own kind and then with the objects outside of himself in different ways. Therefore, the subject of information has been preserving its importance since the existence of man, the source of information, the formation, the truth, etc. The majority of things are interested in the thinker. Knowledge, the assessments of humanity and the universe are dominated by certain perspectives in certain periods. As the “religions and values” that dominate in society change, the perspective of man to the universe and knowledge also changes, and new paradigms arise. These paradigms also influence the work done in the scientific field, and there is an understanding of knowledge according to its own structure of each scientific discipline, and there is an epistemology. Education, especially religious education, is usually among them. Epistemology constitutes one of the most important dimensions of religious education science. For education is learning and learning is formed by knowledge, and at the end of this relationship the individual who learns is informed. At this point, the reflection of the approach to knowledge in the religious education concepts appears as a subject to be studied. It can be said that in every society there are people or communities that contribute to the formation of knowledge, culture and values and that their society shapes and organizes the thought life. Educational activities also function as an important tool in the production of this structure formed and transferred to the next generation. In this sense, Ihvân-i Safâ is an important group that plays a role in the production of the knowledge emerging in the Islamic society and the transfer to the next generation. From this context, the subject of this study is to study the influence of the understanding of knowledge on the field of education and religious education from the example of how it manifests it in Ihvân-i-Safâ. Thus, the differentiation of understanding of knowledge will be attempted to reveal the impact on religious education. In this framework, the information phenomenon was first addressed and the impact of information on education/religion in the subject and structural approaches was studied. From here it has been seen that different approaches to knowledge form the teaching. After that, it was focused on the understanding of the knowledge of the Safâ, and in the framework of this understanding the education/religion they did was assessed in the context of the Subjective and Structural Approaches. According to this, in the philosophy of Ihvân-i Safâ is found that man is in the center, that he has an eclectic structure in terms of knowledge, that he accepts the sources of information as sensation, mind, burhan, revelation and inspiration. In the light of the learning and teaching conditions of the educational philosophy of Ihvân-i Safâ, it has been found that it has similarities with both the Subjective and the Structural qualities, but the similarities with the Subjective approach are heavier. In the last part, a number of recommendations were made to take advantage of the results.

The Reflections Of Ikhwān Al-ṣafā’s Understanding Of Knowledge In The Field Of Religious Education
2021
Author:  
Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)

Field :   İlahiyat

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 599
Cite : 1.656
2023 Impact : 0.16
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)