Bir metnin olay örgüsü anlatıcının edimiyle dolayısıyla dille ilişkilendirilir. Bu dilin karakteristik yönleri gözetildiğinde dönemden döneme değişen bir anlatı yapısının açığa çıktığı, bu nedenle de modernizm öncesinde ve sonrasında yazılmış bir metnin olaya yaklaşımının aynı olmadığı gözlemlenebilir. Tekrarlı olay örgüsüyle dikkat çeken bir masal, olayların doğrusallığının ön plana çıktığı 19. yüzyıla ait bir roman ya da olayların eski değerini yitirmeye başladığı, insan bilincinin olaylara müdahalesinin arttığı ve neredeyse karakterin iç monologuna dönüştüğü modern ya da postmodern bir anlatı bu karakteristik yapıyı görünür kılmaktadır. Bu değişim aynı zamanda olay noktasında birtakım tartışmalara da neden olmuştur. Bin Hüzünlü Haz (1997) gibi 20. yüzyılın postmodern anlatılarında imgeye dayalı, gelişigüzel şekilde bir araya getirilen, düş ve gerçeğin iç içe geçtiği olaylar dikkat çekmektedir. Romanda olay eski işlevini yitirerek önemsiz hâle gelir. Böyle anlatıların “olay”ın konumlanma biçimi noktasında ne şekilde değerlendirilmesi gerektiği de tartışılmıştır. Buna göre dağınık bir bilinçle ilerleyen bu metinlerin “olaysız anlatı” ya da “olayın geri planda kaldığı anlatı” sınıflandırmalarından hangisine dahil edileceği düşünülür. Bu çalışmada, örnek metinlerden ve kültürel arka plandan hareketle bir anlatıda olayların varlığı/yokluğu meselesi sorunsallaştırılmış, bununla ilgili kapsayıcı sonuçlara ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmada ilk olarak olay örgüsünün dönemlere özgü yapısı açımlanmış, ardından Bin Hüzünlü Haz romanı yakın okumayla incelenmiştir.
The story of a story is related to the story of a speaker. When the characteristic aspects of this language are observed, it can be observed that a narrative structure that changes from time to time is revealed, and therefore the approach of a text written before and after modernism to the event is not the same. A narrative of the 19th century in which the truthfulness of the events came to the forefront, or a modern or postmodern narrative in which the ancient value of the events began to be lost, where the intervention of human consciousness in the events increased, and where the character almost turned into an internal monologue, makes this characteristic structure visible. This change has also led to a number of discussions on the point of occurrence. A Thousand Sad Haz (1997) as 20. In the postmodern stories of the century, the events that are based on image, evolvingly gathered together, where dreams and truth go into. The novel is unimportant when it comes to losing its old function. It is also discussed how such stories should be assessed at the location of the "event" point. According to this, it is thought to be included in which of these texts that progress with a distorted consciousness will be classified as "unfortunate narrative" or "the narrative that the event remains in the background". In this study, the question of the existence/absence of events in a narrative by moving from examples of texts and cultural backgrounds has been problematized, it has been attempted to
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|