Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 3
 Görüntüleme 48
 İndirme 13
Tüketim ve Beslenme Antropolojisinin Bakışıyla Prizren’de Kahve ve Türk Kahvesi İçme Kültürü
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Beslenme ve tüketim alışkanlıkları, bir toplumun düşünüş biçimlerine, bireyler arası ilişkilere ve aynı zamanda iktisadi yaşamına dair bilgileri barındırır. Bir tüketim malzemesi ya da beslenmeyle ilgili bir nesnenin toplum içerisindeki kullanımı ve değişimi üzerinden o toplumla ilgili detaylı bilgiler edinilebilir. Besin paylaşımı toplum içerisindeki kolektif örüntülerin görünür olmasını sağlayacaktır. Yiyecek hazırlanması, besinlerin yenilebilir hale gelmesini içeren bir dönüşüm sürecini gerektirir. Ayrıca, besin vücuda güç verdiği gibi haz da vermektedir. Hem bir zaman harcanması hem de haz vermesi bakımından besinler anıların inşa edilmesine de katkı sağlarlar. Bir tüketim davranışı olarak beslenme toplum içerisindeki sınıfsal farklılıkların görünmesine de aracılık eder. İçecekler de yiyeceklerde olduğu gibi bireysel ve kolektif benzerliklerin ve farklılıkların görünmesi için bize bilgiler verir. Tüketim malzemesi olarak kahve de sıcak içecekler kategorisinde neredeyse tüm dünyada önde gelen tüketim maddelerinden birisidir. Anadolu’da olduğu gibi Balkanlarda da kahve hazırlanması ve sunumu sosyal ve kültürel açıdan önemli bir yer tutmaktadır. Kosova’nın önemli kültürel şehirlerinden Prizren’de, Türk kahvesi tüketimi ve kahve içme kültürü de hem kent kültürüne hem de gündelik yaşama dair pek çok örüntüyü barındırmaktadır. Arnavutların, Boşnakların, Romanların (Romların), Sırpların ve Türklerin bir arada yaşadığı çokkültürlü bir kent olan Prizren kentinde kahve içme kültürü de buna paralel olarak çeşitlilikler göstermektedir. Kahve hazırlama ve sunumu, yazılı olmayan kültürel pratikler üzerinden Prizren’de bireyler ve gruplar arası ilişkilere ve kültürel kimliğe dair bilgiler vermektedir. Düğünlerde, kız isteme törenlerinde ve ölüm merasimlerinde kahve sunumu belirli ritüller eşliğinde yapılmaktadır. ‘Din gayreti kahvesi’ ya da yerel dille ‘celin yani kahvesi’ ve fincan kahvesi Prizren’e özgü kültürel bilgiler vermektedir. Ayrıca, 1998-1999 yılları arasında ülkede yaşanan savaş sonrası iktisadi yaşamdaki değişikliklerle birlikte kent yaşamında kahve tüketim kültüründe de bazı değişimler gözlenmektedir. Kentteki ekonomik değişimin tüketicilerin tüketim alışkanlıklarında değişiklikler oluşturduğu gözlenmektedir. Savaş sonrası kentte birçok yeni ve modern görünümlü kafe açılmış ve tüketicilerin birlikte yeni ürünleri deneme isteğiyle birlikte espresso ve macchiato gibi ürünler de kullanıma girmiştir. Çalışma kapsamında, Prizrenlilerin kahve satın alma pratikleri de incelenmiştir. Satın alma pratikleri ve tercihleri bireylerin yaşam şekli, dünya görüşü ve kimliği hakkında bilgiler verir. Prizren genelinde hazır ve paketlenmiş ürünler yerine açıkta satılan ve farklı derecelerde kavrulmuş kahve ürünleri tercih edilmektedir. Bu kapsamda kahve satın alırken kahvenin içerisine eklenen nohut ve yulaf gibi diğer ürünler de incelenmiştir. Bu çalışma genelinde, gündelik yaşamda Türk kahvesi ve kahve tüketimi üzerinden Prizren’de sosyal, kültürel ve iktisadi yaşama dair bilgiler ele alınmaktadır. Çalışma, katılımlı gözlem ve kent sakinleriyle gerçekleştirilen detaylı görüşmelerden oluşan etnografik çalışmayı ve literatür çalışmasını kapsamaktadır.

Anahtar Kelimeler:

Consumption and Nutrition Anthropology in Prizren Coffee and Turkish Coffee Drinking Culture
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Nutrition and consumption habits contain information about a society’s ways of thinking, interpersonal relationships, and also the economic life. Detailed information about that society can be obtained through the use and exchange of a consumer material or food-related object within the community. The food sharing will make collective patterns visible within the community. The preparation of food requires a process of conversion that involves the foods becoming nutritious. Also, the food gives strength to the body as well. For the time and for the pleasure, the foods also contribute to the creation of memories. As a consumption behavior, nutrition also facilitates the appearance of class differences within the society. Drinks also provide us with information to show individual and collective similarities and differences as in food. Coffee as a consumption ingredient is also one of the world’s leading consumption ingredients in the category of hot drinks. In the Balkans, as in Anatolia, coffee preparation and presentation holds an important place in social and cultural terms. In Prizren, one of the major cultural cities of Kosovo, Turkish coffee consumption and coffee drinking culture also contain many examples of both urban culture and daily life. In the city of Prizren, a multicultural city in which the Albanians, the Bosnians, the Romans (Romans), the Serbs and the Turks live together, the culture of drinking coffee also shows parallel diversity. Coffee preparation and presentation provides information on individual and group relationships and cultural identity in Prizren through non-written cultural practices. At weddings, girls' prayer ceremonies and death ceremonies, coffee presentation is accompanied by certain rituals. The 'religious effort coffee' or the local language 'celin that means coffee' and the cup of coffee provides cultural information specific to Prizren. In addition, with the changes in the post-war economic life in the country between 1998-1999, some changes are observed in the coffee consumption culture in the city life. The economic change in the city is observed as a change in consumer consumption habits. Many new and modern cafés were opened in the city after the war, and with the desire of consumers to try new products together, products such as espresso and macchiato also entered into use. In the framework of the study, the practice of the Prizrenlians to buy coffee was also studied. The purchasing practices and preferences provide information about the individual’s way of life, worldview and identity. In all Prizren, coffee products sold openly and cooked in different degrees are preferred instead of prepared and packaged products. In this context, other products such as nuts and yulaf added to the coffee while buying coffee were also studied. In the whole of this study, information about social, cultural and economic life in Prizren is addressed through Turkish coffee and coffee consumption in daily life. The study includes ethnographic work and literary work consisting of participating observations and detailed conversations with the residents of the city.

Anahtar Kelimeler:

0
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler










Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.690
Atıf : 8.962
2023 Impact/Etki : 0.158
Milli Folklor