Kıraatlerin ortaya çıkmasıyla birlikte birtakım ihtilaflar da doğmaya başlamıştır. Bu ihtilaflar ilk dönemlerde Hz. Peygamber’in ve vahiy esnasında onun yanında bulunan sahabenin mevcudiyetiyle kolayca hallolmuştur. Ancak ilerleyen dönemlerde hak ile batılın birbirine karışma endişesi âlimlerimizi kıraatlerle ilgili bazı sınırlar çizmeye mecbur etmiştir. Sahih kıraatleri belirleme adına en önemli ve etkili faaliyet İbn Mücâhid’in (ö. 324/936) kıraatleri yedi ile sınırlamasıdır. Bu sınırlama bölgelere göre en çok okunan kıraatleri içine almış olsa da bazı kıraatlerin dışarıda tutulması ve bir süre sonra yedi kıraat dışında kalanların sahih kabul edilmemesi ciddi eleştirilere sebebiyet vermiştir. İbnü’l-Cezerî’ye kadar olan bu dönemde zaman zaman on kıraati içine alan eserler telif edilmiş olsa da bu üç kıraat sahih kıraat literatürüne ancak onun gayretleriyle girmeyi başarmıştır. İbnü’l-Cezerî’nin dışarıda kalan bu üç kıraati sahih olarak değerlendirmesi Müslümanlar tarafından kısa zamanda kabul görmüş fakat sonraki dönemde yedi kıraati içine alan eserler de telif edilmiştir. Makalemizde bu eserlerden öne çıkanlar, eserlerdeki bu ihtiyarın sebepleri irdelenmiştir. Ayrıca yaşadığı dönemden başlayarak günümüze kadar eserleriyle çok ses getirmiş olan Maraşî’nin kıraatlere dair sıra dışı görüşleri de değerlendirilmiştir.
With the appearance of the cracks, a number of disputes began to arise. These conflicts occurred in the early days of HZ. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). But in the past, the fear of the truth and the depth has forced us to draw some boundaries about the currents. This is the most important and effective action of the Islamic State (the Islamic State). 324/936) is the limitation of the breaks to seven. Although this limitation has been among the most read cracks according to the regions, some cracks have been kept out and some time later the remaining cracks are not recognised. In this period, which was until Ibn al-Cezari, the works that were sometimes in ten currents were written, but these three currents only managed to enter the authentic currents literature with his efforts. The judgment of Ibn al-Cezari as true of these three curates left outside was soon accepted by the Muslims but the works that included seven curates in the subsequent period were also written. In this article, those who appear from these works, have found out the reasons for this old man in his works. It is also appreciated the unusual views of Maraşî, who has brought a lot of voice with his works from the time he lived to the present day.
Field : İlahiyat
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|