Manisa’nın Selendi ilçesine bağlı Satılmış Köyü Camii’nin zengin kalem işi ve hat süslemeleri ile bu ilgi çekici süslemeleri yapan halk ressamının kimliğine ilişkin bilgiler, çalışmamızın ana konusunu oluşturmaktadır. Başta İstanbul olmak üzere Anadolu’daki çok sayıda yapının, 18. yüzyılda başlayıp 19. yüzyılda artık bir gelenek halini alan duvar resimleriyle bezendiği bilinmektedir. Ancak bu bezemeler biçim ve içerik açısından birbirlerinden ayrılmaktadır. Başkent İstanbul ve İzmir gibi büyükşehirlerdeki yapılar ile Anadolu’nun diğer bölgelerinde, özellikle taşradaki yapılar arasında farklı bir süsleme anlayışı hakimdir. Başta Denizli, Muğla, Uşak, Kütahya gibi İç Batı Anadolu şehirleri olmak üzere, Anadolu’nun farklı bölgelerindeki yapılarda, Batılı süsleme anlayışını yansıtan betimlemelerin yanında, halk sanatı olarak da adlandırılan ve tekkelere ilişkin çeşitli motifler de içeren süslemelere yer verilmiştir. İncelemiş olduğumuz Satılmış Köyü Camii’nin 1954 yılında yapılan duvar resimleri de bu geleneği oldukça geç bir dönemde devam ettiren örneklerden biri olması bakımından önem taşımaktadır. Camide yer alan zengin kalem işi ve hat süslemeler, içerdiği geleneksel duvar resmi anlayışının yanı sıra, alışılagelmişin dışındaki sembolik motifleri ile de ilgi çekici veriler sunmaktadır. Araştırmalarımız sonucu caminin süslemelerini yapan ve günümüzde hayatta olmayan Ahmet Akbüber adlı ustanın kimliği ve geçmişi hakkında çeşitli bilgilere ulaşabilmiştir. Akbüber’in, bizzat kendine ait defterlerde tuttuğu notlarda, Demirci’de faaliyet gösteren bir tekkenin önde gelen kişilerinden biri olduğu ve incelediğimiz yapı dışında aynı bölgedeki dört camiyi daha benzer süslemelerle bezediği anlaşılmaktadır. Özellikle Anadolu içlerinde bu geleneği devam ettiren kişilerin, kullandıkları yazı ve semboller göz önüne alındığında tekkelerle bağlantılı oldukları düşünülmekteydi. Ancak kimliklerine ait bilgiler oldukça sınırlıydı. Selendi Satılmış Köyü Camii’nin bezemelerini yapan Ahmet Akbüber’in, Demirci’de faaliyet gösteren bir Rifa’î tarikatının önde gelen kişilerinden olması, aradaki bağlantıyı açık bir şekilde göstermesi bakımından ayrıca önem taşımaktadır. Anahtar Kelimeler: Satılmış Köyü Camii, Duvar Resmi, Halk Ressamı, Tasvir, Kalem işi, Hat sanatı, İkonografi.
Information about the identity of the people's painter, who made these interesting decorations with the rich pen work and line decorations of Manisa's Selendi district, the Sold Village Camii, is the main subject of our work. It is known that numerous structures in Anadolu, primarily Istanbul, began in the 18th century and became a tradition in the 19th century. But these forms are separated from each other in terms of form and content. The capital dominates a different conception of decoration between the structures in major cities such as Istanbul and Izmir and other regions of Anadolu, especially the structures in the roof. In the structures of the different regions of Anadolu, including the inner-western Anadolu cities such as Denizli, Muğla, Uşak, Kütahya, in addition to the illustrations that reflect the Western decoration understanding, the decorations that are also called the folk art and include various motives related to the texts. The wall paintings made in 1954 of the Sold Village Camii that we have reviewed are important in terms of being one of the examples that continued this tradition in a very late period. The wealthy pen works and line decorations in the camide, in addition to the traditional wall image understanding it contains, also provide interesting data with its symbolic motifs outside the usual. The results of our research have achieved various information about the identity and history of the master named Ahmet Akbüber who has decorated the mosque and is not alive today. In the notes that Akbüber holds in his own books, it is clear that one of the leading persons of a technician operating in Demirci, and that the four mosques in the same area, in addition to the structure we study, are decorated with more similar decorations. Especially in Anatolia, people who continued this tradition were considered to be linked with the texts, taking into account the writings and symbols they used. However, the information on their identity was quite limited. It is also important that Ahmet Akbüber, who is the head of the Selendi Sold Village Camii, is one of the leading persons of a Rifa community that operates in Demirci, to clearly show the connection between them. Keywords: Sold Village Camii, Wall Picture, People's Painter, Painting, Pencil Work, Line Art, Iconography.
Field : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|