User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 2
 Views 32
 Downloands 9
Hat Sanatı Araç Gereçlerinin Korunduğu Hattat Sandıkları: Ankara Etnografya Müzesinden Örnekler
2021
Journal:  
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Author:  
Abstract:

Yazı iletişimin en önemli unsurlarından biridir. Tarihi süreçte Türk İslam sanatında yazının sanatla olan ilişkisine bakıldığında, hüsn-i hat sanatının iletişim bağlamında çok büyük bir öneme sahip olduğu görülmektedir. Bu sebeple hat sanatının icrasında kullanılan başta kamış kalem olmak üzere kâğıt, mürekkep, hokka, makas, kalemtıraş, makta, mühre, divit, kalemdan vb. araç gereçleri döneminin iletişime kaynaklık eden araçları olarak görmek mümkündür. Dolayısıyla yazının yazılmasına kaynaklık eden bu iletişim araçlarının korunup saklandığı Ankara Etnografya Müzesindeki hattat sandıkları, sanat ve iletişim bağlamında bu yazının konusunu teşkil etmektedir. Bu çalışmayla, yayınlarda pek rastlamadığımız hattat sandıklarının Ankara Etnografya Müzesindeki örneklerini tanıtarak bilim dünyasına sunmayı amaçladık. Ankara Etnografya Müzesi hat sanatına ilişkin araç gereçler bakımından oldukça zengin bir koleksiyonu bünyesinde barındırmaktadır. Koleksiyonda bulunan dört adet hattat sandığı müzeden temin edilerek konumuz kapsamında malzeme, teknik, form ve süslemeleri bakımından ayrıntılı bir biçimde, diğer müzelerde bulunan bazı örneklerle de kıyaslanarak incelenmiştir. Eserlerin tamamı ahşaptan yapılmıştır. Kakma, çift katlı rölyef ve Edirnekâri (boyama) teknikleriyle süslenen dikdörtgen formlu bu dört örnekten biri çekmece, üçü ise kutu şeklinde tasarlanmıştır. Eserlerde basit geometrik motifler, doğada gördüğümüz biçimde çeşitli hayvan figürleri, yaprak ve gül gibi natüralist bitkiler ile barok-rokoko tarzı motifler bezeme ögesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Üzerlerinde yapım tarihi, üretim yeri ve yapan ustasına ilişkin herhangi bir bilgi bulunmayan örneklerin süsleme özelliklerinden yola çıkılarak geç dönem Osmanlı eserleri oldukları tespit edilmiştir.

Keywords:

Line Art Vehicle Tools Protected Line Boxes: Examples from the Ankara Ethnography Museum
2021
Author:  
Abstract:

Writing is one of the most important elements of communication. In the historical process of the Turkish Islamic art, when it comes to the relationship of writing with art, it seems that Hüsn-i line art has a great importance in the context of communication. This is why in the execution of the line art used primarily cotton pen, including paper, ink, hokka, cotton, cotton, cotton, cotton, cotton, divit, cotton, etc. It is possible to see the vehicles as the means of communication during the period. Therefore, the line-up boxes in the Ankara Etnography Museum, where these communication means that result in the writing of the text are preserved and hidden, are the subject of this text in the context of art and communication. With this study, we intended to present the scientific world by presenting the examples of the linear boxes that we have not found much in the publications at the Ankara Ethnography Museum. The Ankara Etnography Museum has a very rich collection of vehicles related to line art. The four line boxes in the collection are provided from the museum and have been studied in detail in terms of material, technical, form and decoration, compared with some examples in other museums. All of the works are made of wood. One of these four examples with a rectangular shape decorated with Kakma, double layer rolling and Edirnekâri (coloration) techniques is designed in the form of a thumbnail, and three in the form of a box. In the works, simple geometric motifs, different animal figures, naturalist plants, such as leaves and roses, as we see in nature, and Baroque-Rocco-style motifs come to us as an object of craving. They were found to be late-term Ottoman works, starting from the decoration characteristics of the samples that had no information about the production date, the place of production and the master of the manufacturer.

Keywords:

0
2021
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles












Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 1.308
Cite : 12.598
2023 Impact : 0.3
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi