Tasavvuf, özünde bireyin yetkinliğini arttırmaya çalışan, dünyanın geçiciliğini nazara veren ve ebedi olana talip olmayı öğütleyen bir kavramdır. Kalbin temizlenmesini, malayani olandan uzaklaşmayı, hakiki olanın peşine düşmeyi salık verir. Hayatın merkezine Allah’ı alır; Allah korkusu ve sevgisi bu anlayışta temel referans konumundadır. Türk edebiyatında Hoca Ahmet Yesevi ile gelişen Tasavvuf edebiyatı, varlığını korumaya devam eden ve Türk edebiyatında halen karşılık bulan bir edebiyat olarak değerlendirilebilir. Necip Fazıl Kısakürek, bohem bir yaşamdan İslami bir yaşama yönelen, fikir değiştiren ve bu anlamda sanat anlayışını da dönüştüren bir şairdir. Sanat yaşamının ikinci döneminde İslamiyet’le tanışan ve bu aşamadan sonra sanatını kendi davasına hasreden şair, şiirlerinde insanın terakki etmesini, ebedi olana talip olmasını, geçici olandan uzaklaşmasını ve bir nevi zühd hayatı yaşamasını salık verir. Bu bağlamda “Visal” şiirinde de benzer bir tutum takınır ve okura çeşitli telkinlerde bulunur. Çalışmanın amacı, bahsi geçen şiirdeki tasavvufi unsurları irdelemeyi, şiirde işlenen fikirler ile şairin sanat anlayışı arasında ilişkinin bulunup bulunmadığını vb. irdelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma sonucunda şairin şiir boyunca okuru tasavvufa, Allah’ı (Mutlak Hakikat’i) aramaya sevk ettiği ve yüce bir insan modeli çizmeye çalıştığı tespit edilmiştir.
Tasavvuf is a concept that in its essence tries to enhance the capacity of the individual, gives the transition of the world and encourages to be aspiring to the eternal. He gives the cleansing of the heart, the removal of the malayani, the pursuit of the true. The heart of life is God's fear and love in this understanding is the basic reference position. Tasavvuf literature, developed with Hoca Ahmet Yesevi in Turkish literature, can be regarded as a literature that continues to preserve its existence and is still replicated in Turkish literature. Necip Fazil Shortcourt is a poet who turns from a Bohemian life to an Islamic life, changes his minds and transforms the art in this sense. The poet, who met Islam in the second phase of his art life, and who after this phase has had his art to his own case, in his poems gives him the desire to be eternal, to be removed from the temporary, and to live a new life. In this context, the poem "Visal" also has a similar attitude and is found in various telkines to the reading. The purpose of the study is to identify the tasavvufi elements in the aforementioned poem, whether there is a relationship between the ideas processed in the poem and the poet's art understanding, etc. It is intended to rejoice. As a result of the study, the poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet’s poet.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|