Türkistan’ın İslâmlaşma sürecinde yeni bir dönemi başlatan Hoca Ahmed Yesevî, bozkır toplumunun sosyo-kültürel yapısına uygun sûfî diliyle İslâmiyet’i, tasavvufî düşünceleri ve millî müşterekleri Türklerin anlayabileceği sade bir Türkçe anlatmıştır. Yesevi hazretleri, ehl-i Sünnet akidesine sıkı sıkıya bağlı kalarak İslamiyet’i Türk toplum ve kültür yapısına göre yorumlamıştır. Türk İslam anlayışını bir araya getirmek suretiyle oluşturulan bu tasavvuf anlayışı, Türk dilinin ve kültürünün tekrar canlanmasına çok büyük katkı sağlamıştır. Türkler arasında İslâmiyet’in ve tasavvufun yayılmasına öncülük eden Ahmed Yesevî’nin Türk yurtlarında kalıcı bir tesir bırakmasında, hikmetlerinin yanı sıra, Türk dünyasının tamamına hitap eden müritlerinin büyük rolü olmuştur. O’nun tasavvuf anlayışı mürid ve halifeleri tarafından XIII.- XV. Yüzyıllar arasında, Sirderya ve Harezm’den Deşt-i Kıpçak coğrafyasına, Azerbaycan’dan Anadolu’ya Türklüğün farklı bölgelerine ulaştırılmıştır. Hoca Ahmed Yesevî’ye intisap ettiği kabul edilen halifelerden birisi de Hacı Bektâş-ı Velî’dir. Anadolu'nun İslamlaştırılması ve vatanlaştırılması sürecinde önemli katkıları olan Bektâş-ı Velî, Anadolu’da İslâmiyet’in Türkler tarafından anlaşılan şeklini temsil etmiştir. Bu çalışmada, Hoca Ahmed Yesevî’den Hacı Bektâş-ı Velî’ye, Türk tasavvufunun Türk-İslam anlayışı yönüyle incelenmesi amaçlanmaktadır.
Hoca Ahmed Yesevî, who began a new period in the Islamization process of Turkistan, has described Islamism, Tasavvufist thoughts and national clients in a pure Turkish language that the Turkish people can understand in accordance with the socio-cultural structure of the bozkir society. Yesevi’s honors have been closely linked to the Sunnah and interpreted Islamicism according to the Turkish society and cultural structure. This tasavvuf concept, created by bringing together the Turkish Islamic understanding, has made a great contribution to the restoration of the Turkish language and culture. Ahmed Yesevî, who led the spread of Islamism and Tasavvuf among the Turks, left a permanent residence in the Turkish houses, in addition to his wisdom, the great role of his disciples who addressed the entire Turkish world. His conception of Tasavvuf by the disciple and the Khalifa XIII-XV. During centuries, it was transported from Sirderya and Harezm to Deşt-i Kıpçak geography, from Azerbaijan to Anadolu to different regions of Turkey. One of the people who had been given to Hoca Ahmed Yesevî is the Hacı Bektâş-i Velî. Bektâş-i Velî, which has made significant contributions to the process of Islamization and patriotization of Anadolu, has represented the form of Islamism in Anadolu understood by the Turks. In this study, Hoca Ahmed Yesevî to Hacı Bektâş-i Velî is intended to study the Turkish tasavvuf in the direction of the Turkish-Islamic understanding.
Alan : Eğitim Bilimleri; Güzel Sanatlar; Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|