İnsanların belli bir konu hakkında karar alma sürecini etkileyen korku temelli ikna yöntemi olan korku çekiciliği, propaganda disiplinin önemli bir unsurudur. Özellikle savaş dönemlerinde kitleleri kendi safına çekmek isteyen grupların propaganda posterlerinde,korku çekiciliğinin sıklıkla kullandığı gözlemlenmiştir. Propaganda posterlerinin ilk defa uluslararası düzeyde Birinci Dünya Savaşı'nda yoğun olarak kullanıldığı düşünüldüğünde, bu savaşta korku çekiciliğinin propaganda amaçlı nasıl ve ne yönde kullandığı önemli bir konu haline gelmiştir. Bu çalışmada Birinci Dünya Savaşı'nda kullanılan propaganda posterleri korku çekiciliği bağlamında incelenmeye çalışmıştır. Çalışma, Birinci Dünya Savaşı'nda ilk profesyonel propaganda ofisi olan Savaş Propaganda Bürosu'nun (diğer adıyla Wellington House) kurulduğu Büyük Britanya İmparatorluğu özelinde gerçekleştirilmiştir. WW1Propaganda sitesi tarafından belirlenen Britanya İmparatorluğu'nun propaganda posterleri çalışma kapsamında incelenmiştir. Toplam 306 propaganda posteri içerisinden içerik analizi yöntemi kullanılarak 5 korku çekiciliği temalı propaganda posteri belirlenmiştir.Daha sonra bu posterler Fransız Roland Barthes'ın düzanlam (denotation) ve yananlam (connotation) boyutunda göstergebilimsel analize tabi tutularak ele alınmıştır. Elde edilen bulgular çerçevesinde İngilizlerin Birinci Dünya Savaşı'nda propaganda posterlerinde korku çekiciliği kavramını yeterli ölçüde kullanmadıkları, kullanılan korku çekiciliği posterlerinde ise Almanların sunum kodları içerisinde "barbar","işgalci" ve "sömürgeci" metaforlarında yansıtıldığı görülmüştür.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|