Siyasi ve tarihi şartları sonucu modern edebiyatın yeni formlarını 19. yüzyılın ikinci yarısından sonra görmeye başladığımız modern Suriye edebiyatı; Filistin, Beyrut ve Ürdün’ü de içine alan Bilâdu’ş-Şâm adı altında incelenmiştir. Modern Arap edebiyatının başlangıç merkezi olan Mısır’da, klasisizm, romantizm ve realizm çizgisinde seyreden edebi süreçte romanın çıkış noktası romantizm olurken, Suriye’de ilk olgun ürünler realizm etkisinde ortaya çıkmıştır. 1940’lı yıllarda Mısır’a hâkim olan sosyalist gerçeklik, Hür Subaylar Devrimi sonrası iktidarın Suriye’yle yaptığı ittifak sonucu bu ülke edebiyatına da hâkim olur. Söz konusu ülkede toplumcu gerçekçiliğin sembolik ismi Hannâ Mînâ’nın es-Selcu Ye’ti mine’n-Nâfizeti (Kar Camdan Geliyor, 1999) romanı, toplumsal değişimi bireyden başlatarak, insanın tercihleriyle varlığını inşa ettiği düşüncesini savunan varoluşçu felsefeye yaptığı atıflarla türün diğer örneklerinden ayrılmaktadır. Yazarın bireyin inşasında savunduğu tutum inandığı değerler etrafında şekillense de düşünce-sabır-olgunluk çizgisindeki tekâmül, her dini ve siyasi ideolojinin omurgasını oluşturmaktadır. Toplumsal sorunları ele almakla bir ayağı sosyalist gerçekçiliğe diğeri varoluşçuluğa basan roman, insanın ideolojik olarak tasarımına soyunmuştur. Söz konusu çalışma, toplumun inşasında bireyi ön plana çıkaran söylem ve eylem biçimlerine odaklanarak romanın toplumu yapılandırmadaki rolüne işaret etmektedir.
As a result of political and historical conditions, the modern Syrian literature, which we began to see the new forms of modern literature after the second half of the 19th century, was studied under the name of Biladash-Sham, which includes Palestine, Beirut and Jordan. In Egypt, the beginning center of modern Arab literature, the outcome point of the novel in the literary process of classism, romanticism and realism is romanticism, while the first mature products in Syria appeared under the influence of realism. The socialist reality, which ruled over Egypt in the 1940s, was the result of the alliance of the power with Syria after the Free Officers Revolution, which ruled the country’s literature as well. The symbolic name of social realism in this country is Hannâ Mînâ's es-Selcu Ye'ti mine'n-Nâfizeti (Kar Camdan Comes, 1999) novel, with the references to the existencial philosophy that defends the idea that man builds his existence with his preferences, the social change begins from the individual with the other examples of the genre. The attitude the author defends in the individual’s construction is shaped around the values he believes, but the line of thought-treatment-depletion constitutes the spine of every religious and political ideology. The novel, which, addressing social problems, puts one foot on socialist realism and another on existence, is dressed in the ideological design of man. This study points to the role of the novel in the structure of society by focusing on the forms of speech and action that puts the individual in the forefront in society building.
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|