Bu araştırmada turan semâîsi usûlü ile ilgili bilgilerin gözden geçirilmesi ve bunların güncellenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel bir araştırma olup, arşiv/doküman tarama yöntemi ile gerçekleştirilmiştir (Saldamlı, 2016). Buna göre: turan semâîsi usûlünden yalnızca Ungay’ın (1981) bahsettiği, başka kaynaklarda bu usûlle ilgili bir bilginin bulunmadığı saptanmıştır. Ungay (1981), turan semâîsi usûlünü Dr. Cahit Öney’in tertib ettiğini; usûlün 17 zamanlı, 11 darblı, bir adet devr-i hindî ve bir adet aksak semâî usûlünün birleştirilmesiyle oluşturulmuş bir usûl olduğunu belirtmekte; acem-aşiran makamında ve Dr. Cahit Öney’in bestelediği bir adet çocuk şarkısını bu usûle örnek olarak göstermektedir. Turan semâîsi usûlüne örnek olarak verilen eserin tarafımızca analiz edilmesi sonucu: eserin usûlünün 17 zamanlı, 9 darblı, bir adet devr-i turan (7/8) ve bir adet curcuna (10/8) usûlünün birleştirilmesiyle oluşturulduğu; dolayısı ile Ungay’ın (1981) usûl ile ilgili verdiği bilgilerin kısmen hatalı olduğu tarafımızca saptanmıştır. Usûl, bu bilgiler ışığında yeniden tanımlanmış, vuruşları porte üzerinde yeniden yazılarak usûle ait tüm bilgiler güncellenmiştir. Turan semâîsi usûlü için örnek eser sayısını arttırmak amacıyla Hicaz makamında bir oyun havası Dr. Hanefi Özbek tarafından bestelenmiş ve eserin notası bu makaleye eklenmiştir. Bu araştırmada turan semâîsi usulü üzerinden Türk Müziği teorisi ile ilgili bilgilerin gözden geçirilmesinin Türk Müziği nazariyatı ve eğitimi açısından gerekli ve yararlı bir çalışma olacağı sonucuna varılmıştır.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|