Arap dili ve belağatının zirve ismi olan ez-Zemahşerî (ö.538/1144), hem Doğuda hem Batıda özellikle tefsir alanında meşhur olmuş bir âlimdir. Ancak onun fakihlik yönü arka planda kalmış ve onun bu özelliğini inceleyen çalışmalara çok az rastlanmaktadır. Mutezilî bir âlim olarak da bilinen Zemahşerî, dirayet tefsiri alanında en iyi örneklerinden biri olarak kabul edilen “Keşşaf Tefsîr”inde inançla ilgili ayetleri, mensup olduğu itikadî ekolün prensiplerine göre yorumlarken, ahkâma dair ayetleri ise mezhep taassubu gütmeden ve Arapça kaidelerinin yardımıyla detaylı fıkhî izahlar yapar. Çünkü o, ayetteki hükümleri sadece mensubu olduğu Hanefî mezhebi esaslı ele almaz aynı zamanda diğer mezhep imamlarının görüşlerine de yer verir. Nitekim Mezhepler üstü/non-confessional bir yaklaşımla gerek mezhep imamları, gerekse sahabe, tâbiîn ya da tebe-i tabiûn âlimlerinin görüşlerine başvurarak rivayet metodunu kullanır. Bununla birlikte bizzat kendisi de hüküm istinbatında bulunur ve şahsî izahlarını kendisine has “فإن قلت/قلت” "…dersen-derim ki" üslubuyla açıklar ve görüşlerini lügat, sarf, nahiv ve belağat gibi Arap dili unsurlarına ya da Cahiliye şiirlerine dayandırdığı dirayet metodunu kullanarak ifade eder. Her ne kadar Keşşâf tefsiri, kısmen i’tizâlî görüşler içermesi nedeniyle özellikle sünnî kesim tarafından itiraz edilmiş ise de onun fıkhî açıklamaları, Razî, Beydâvî, Nesefî, Ebu’s-Suud ve Elmalılı Hamdi Yazır gibi kendisinden sonra gelen birçok müfessir’in eserlerine kaynaklık etmiştir. Bu çalışmada Zemahşerî'nin hayatı ve ahkâm ayetlerini yorumlama metodu hakkında kısa bilgi verildikten sonra onun ibadetler konusunda mezheplere muhalif olarak kendi dirayetiyle elde ettiği bazı örnekler sunulmaya gayret edilecektir.
Ez-Zemahşeri, the top name of the Arabic language and the Arabic language (538/1144) is a world that has become famous in both the east and the west, especially in the field of interpretation. However, his facility direction remains in the background and very few studies that study his characteristics are found. The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, and the Qur’an is the Qur’an. For he does not only deal with the provisions of the verses on the basis of the Hanefî religions in which he is a member, but also places the views of the other religious imam. In fact, the Meshhepler over/non-confessional approach requires the Meshhep imam, if necessary, the Sahabe, the Tabiin, or the Tebe-i naturûn allies, using the method of rivayet by referring to their opinions. However, he himself is also in judgment and explains his personal explanations with his own "Fen Qalt/Kalt" "...do you say" and expresses his opinions using the resistance method he is based on Arabic language elements such as false, sarf, nahiv and belağat or the poems of the ignorant. Though the Discovery interpretation was partly opposed by the Sunnite part because it contains partly the ethical opinions, its fictional explanations, such as Razî, Beydâvî, Nesefî, Abu's-Suud and Elmalılı Hamdi Yazır, have been derived from the works of many professors who come after him. In this study, after a brief information on the method of interpretation of the life of Zemahşeri and ahkâm verses will be tried to present some of the examples he obtained with his own resistance as opposed to the disciples about his worship.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|