Osmanlı’nın yükselme dönemindeki önemli âlimlerinden olan Bahâeddinzâde’nin ilmî kimliğini izhar ettiği alanlardan birisi de kelâmdır. Bu meyanda o, Ebû Hanife’nin el-Fıkhu’l-ekber adlı akaid risalesini şerh etmiştir. Aynı esere yapılan şerhlere nispetle daha kapsamlı bir çalışma kaleme alan müellif, Şia’nın imamet görüşünü de sistemli bir şekilde incelemiştir. İlk aşamada imamet konusundaki kendi yaklaşımını aktarmış, sonrasında Şia’nın Ehl-i sünnetten farklı olarak imamet için aradığı efdaliyet, masumiyet ve hakkında nas bulunma şartlarını ele almıştır. Bu noktada Şia’nın kanıtlarını objektif bir şekilde nakletmiş, hemen ardından da onlara cevaplar vermiştir. Daha sonra bu fırkanın, imamet için gerekli olan şartları Hz. Ali’nin taşıdığına yönelik iddia ve kanıtlarını incelemiş, peşi sıra onlara mukabelede bulunmuştur. Şia’nın hem görüşlerini aktarırken hem de onlara karşılık verirken mutedil bir lisan kullanan müellif, konuyu zengin bir şekilde ele almıştır. Cevaplarını kısa tutmasına rağmen konuyla ilgili farklı delillere temas edip onlara genelde ayrı ayrı karşılık vermesi, imamet meselesini sunuşuna bir zenginlik katmıştır.
One of the areas in which the knowledge of Bahá’u’lláh is revealed, is the word of Ottoman. In this verse, he has given the name of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) to the Prophet (peace be upon him). The author, who has a more comprehensive study of the works made to the same work, has also systematically examined the imamat view of Shia. In the first phase he transmitted his own approach to the imamat, and then he addressed the conditions of the shia's worship, innocence, and on which he sought for the imamat, as opposed to the Ehl-i-sünnet. At this point, he submitted the evidence of Shia in an objective way, and immediately afterwards gave them answers. This is the condition that is necessary for the worship of HZ. He examined the allegations and the evidence that Ali carried, and then found them in the face. Those who have been given the knowledge of the Qur’an, and who have been given the knowledge of the Qur’an, and who have been given the knowledge of the Qur’an, have been given the knowledge of the Qur’an. Though he kept his answers short, he contacted the various evidence on the subject and usually gave them separate answers, adding a wealth to his presentation of the question of immigration.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|