Bu araştırmanın konusunu, Kemal İlerici’nin Türk Halk Müziği’nde bir uzun hava türü olan mayadan esinlenerek obua ve piyano için yazmış olduğu “Maya” adlı eserin makamsal açıdan analizi oluşturmaktadır. İlgili literatür tarandığında, İlerici’nin dörtlü armoni sisteminin ve bazı eserlerinin incelendiği çalışmalar bulunmakla birlikte, bu eserin ele alındığı başka bir çalışmaya rastlanmamıştır. Durum tespitine dayalı nitel bir araştırma olan bu çalışmada betimsel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır. Literatür taraması doküman inceleme yoluyla yapılmış, analiz yöntemiyle ise eser makamsal açıdan incelenmiştir. Eserin incelenmesine ilişkin izlenecek yolun ve kullanılacak şekillerin uygun olup olmadığının tespiti için uzman görüşleri alınmış ve eser makamsal açıdan çözümlenerek yorumlanmıştır. Elde edilen veriler sonucunda eserin Hüseyni makamında yazıldığı saptanmıştır. Hüseyni makamının geleneksel yapıda olduğu gibi inici-çıkıcı bir seyir izlediği, Karcığar ve Hicaz makamlarına kısa modülasyon, Eviç ve Segâh makamlarına ise alterasyon yapıldığı, bu kapsamda dizi dışı sesler ve uzun hava dâhilinde çeşitli tartım kalıpları ile renklendirilerek işlendiği, Geleneksel Türk Sanat Müziği’nin genellikle şarkı formunda kullanılan; zemin, meyan ve karar bölümünün eserin seyir yapısı içinde kullanıldığı sonuçlarına varılmış ve gerekli önerilerde bulunulmuştur.
The subject of this research is an analysis of the work "Maya" which Kemal Ilerici has written for obua and piano, inspired by a long air species in Turkish folk music. When the relevant literature was scaned, there were studies that studied the Fourth Harmony System of the Progressive and some of his works, but there was no other study in which this work was discussed. This study, which is a quality research based on the detection of the situation, has used imaginary research methods and techniques. The scan of literature was done through the document examination, and by the analysis method, the work was examined in the authority perspective. Expert opinions have been taken to determine whether the way to be followed and the ways to be used are appropriate and the work has been interpreted by authority. According to the report, it was revealed that the work was written in the Hussein office. The Husseini authority followed an initi-outstanding journey as in the traditional structure, the short modulation of the Karcığar and Hicaz authorities, the alteration of the Eviç and Segâh authorities, the coloring of the series of sounds and the various patterns in the long air, the traditional Turkish art music is often used in the form of the song, the results of the use of the ground, the meyan and the decision section in the travel structure of the work and the necessary suggestions were made.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|