Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 69
 İndirme 18
Beyân Etme-Gizleme Paradoksu Açısından Sûfî Tefsîr (Yorum) Geleneğine Genel Bir Bakış
2020
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Kur’ân-ı Kerîm’in nasıl okunup yorumlanacağı meselesi, Kelâm, Fıkıh ve Tasavvuf gibi İslâmî ilimlerin erbâbı tarafından konu edilmiştir. Her disiplin kendi zâviyesinden bir yorumlama usûlü ortaya koymuştur. Tasavvuf ilminin mensupları sûfîler de âyetleri yorumlarken bir takım sebeplerle bazı metodolojik kavramlar üretmişlerdir. Onlar Kur’ân’ı, Tasavvuf’un karakteristik özelliklerine uygun bir tefsir yöntemi olan işâret ile yorumlamıştır. İşâret, tefsire nazaran ikincil bir yorum metodudur. Bu bağlamda işârî tefsir, keşf ve ilhâmla Kur’ân âyetlerinin yorumlanması ve âyette mevcûdiyeti öne sürülen işâretlerin anlatılmasıdır. Ne var ki sûfîler, âyetlere dair çıkarımlarını bir yandan açıklamak isterken, diğer taraftan gizlemek zorunda kalmışlardır. Dolayısıyla bu çelişkili tutumları, işârî tefsire has bir problem olarak beyân etme-gizleme paradoksunu doğurmuştur. İşte bu çalışmanın amacı, bahsi geçen paradoks açısından sûfî tefsir / yorum geleneğini değerlendirmektir. Sûfîlerin Kur’ân’ı yorumlamada bazı nedenlerle kullandıkları araçların ve bunları kavramsallaştırma biçimlerinin tespit edilmesi de bu araştırmanın amaçlarındandır. Bu perspektif içinde harf, işâret gibi sembolik vasıtaların tasavvuftaki fonksiyonu üzerinde durulmuştur. İşârî yoruma has bir takım metot ve enstrümanların oluşumu ve bunda İbnü’l-Arabî’nin etkisi ele alınmıştır. Bir araştırma makalesi mâhiyetinde olan bu çalışmanın amaçlarına ulaşabilmek için ayrıntılı bir literatür taraması yapılmıştır. Yöntem olarak ise sûfîlerin yorum usûlünü objektif olarak verebilmek gayesiyle, fenomenolojik yaklaşım ve tarihsel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın konusunu doğrudan ilgilendiren bazı kavramların detaylı analiz edilmesi için, yer yer kavram analizi yönteminden de istifade edilmiştir. Sûfîlerin Kur’ân yorumlama metodu olan işârî tefsire dair Türkiye’de ve yurt dışında birçok çalışma yapılmıştır. Bu çalışmalar çoğunlukla işârî tefsirin mâhiyetini ve konumunu belirleme veya bir sûfî müfessirin işârî tefsir üslûbunu ele almaya dayalı klasik tarzda ürünlerdir. Örneğin Yaşar Kurt’un Ni’metullah Nahcivânî ve Tasavvufî Tefsiri isimli çalışması, Mehmet Okuyan’ın Necmuddin Daye ve Tasavvufi Tefsiri isimli çalışması sözkonusu temada doktora tezleridir. Makalemizin konusu ve amacıyla doğrudan ilişkili bazı çalışmalardan bahsetmek gerekirse; günümüzde yapılan çalışmalar arasında Yunus Emre Gördük’ün Tarihsel ve Metodolojik Açıdan İşârî Tefsir adlı eseri, Davut Ağbal’ın İbn Arabî’de İşârî Tefsir isimli kitabı, Kur’an’ın Bâtınî ve İşârî Yorumu adıyla Kuramer tarafından yayınlanan sempozyum kitabındaki tebliğler sayılabilir. Ekrem Demirli’nin “Kuşeyrî’den İbnü’l-Arabî’ye İşârî Yorumculuk Hakkında Bir Değerlendirme” makalesi de bu araştırmanın kaynaklarındandır. Geçmişte telif edilen eserlere gelince; başta erken devir tasavvuf klasikleri olmak üzere, Ebû Hâmid el-Gazzâlî ve İbnü’l-Arabî’nin teliflerinden, Zehebî ve Zürkānî gibi ulemânın yazdığı tefsir usûlü kitaplarından söz edilebilir. Bu çalışmanın verileri ışığında elde edilen bulgu ve sonuçlar ise şöyle sıralanabilir: Sûfîler dile getirmek istedikleri kişisel tecrübelerini işâret olarak tesmiye etmişlerdir. Onlar Kur’ân okurken veya dinlerken içinde bulundukları mânevî hâller neticesinde hislerini beyân etmek istemişlerdir. Aynı zamanda anlaşılmama, kabul görmeme, itham edilme ya da aynı zevki tatmamış olanlara zarar verme kaygısıyla bu duygularını gizleme yoluna gitmişlerdir. Kendilerinin, coşkun duygularını ve tecrübî bilgilerini bir yandan açıklama arzusu, öbür taraftan saklama gereği zâhiren bir paradoksa neden olmuştur. Bu sebeple onlar Kur’ân’ı yorumlarken bazı kavramsal araçlardan istifade etmişler ve kapalı bir dil kullanmışlardır. Bu çerçevede İbnü’l-Arabî’nin ve haleflerinin ise ayrı bir konumu ve üslûbu vardır. İbnü’l-Arabî’nin Kur’ân’a yaklaşımı artık işârî sûfî tefsir yerine nazarî sûfî tefsir olarak adlandırılmıştır. Kendisinin temel enstrümanı, bir te’vîl metodu olarak iʽtibâr / taʽbîrdir. Kâşânî, Nahcivânî, Bursevî gibi takipçileri de işârî yorum faaliyetlerinin yayılması ve kabul görmesinde etkili olmuşlardır. Bu makale, tasavvuf ehlinin âyetler hakkındaki bazı düşüncelerini beyân etmek ya da saklamak için ürettikleri terimler ve birtakım yöntemler hakkında metodolojik bir analiz ve değerlendirme olması bakımından, literatürdeki boşluğu dolduracaktır. Bununla birlikte o, işârî tefsir literatürüne de bir katkı sağlayacaktır. Makale her ne kadar dikkatli ve detaylı bir araştırma neticesinde ortaya konulsa da onda eksik kalan hususlar elbette mevcuttur. Sûfîlerin Kur’ân yorumlarına dair, üzerinde herhangi bir çalışma yapılmamış veya ayrıntılı olarak ele alınmamış bu tür meseleler diğer araştırmacılar tarafından da bir analize tâbi tutulabilir. Böylece işârî tefsir hakkındaki meşrûiyet ve usûl tartışmalarına olumlu katkıda bulunacak çalışmalar üretilebilir.

Anahtar Kelimeler:

A sight of the Paradise of the Paradise of the Paradise.
2020
Yazar:  
Özet:

The Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. Each discipline has an explanation of its own nature. Those who have had the knowledge of the Qur’an, and those who have the knowledge of the Qur’an, and those who have the knowledge of the Qur’an, and those who have the knowledge of the Qur’an, and those who have the knowledge of the Qur’an, and those who have the knowledge of the Qur’an. They interpreted the Qur’an with a method of interpretation according to the characteristics of Tasavvuf. It is a secondary commentary method. In this context, the signs of the Qur’an and the revelation of the Qur’an and the revelation of the Qur’an and the revelation of the Qur’an and the revelation of the Qur’an and the revelation of the Qur’an and the revelation of the Qur’an. But when they wanted to reveal their signs, they were forced to hide from the other. Therefore, these contradictory attitudes have created a paradox of declaration-secretion as a signature-specific problem. This is the purpose of this study to evaluate the common interpretation/commentary tradition from the point of view of the referred paradox. The purpose of this study is to identify the means they use in the interpretation of the Qur’an for some reasons and the forms of conceptualization of them. In this perspective, the letter is focused on the function of symbolic means such as signature. A series of methods and instruments have been discussed and the influence of Ibn al-Arabi in it. A detailed literary scan was made in order to the objectives of this study. As a method, it was used a phenomenological approach and historical method in order to give the commentary process objectively. For the detailed analysis of some concepts that are directly related to the subject of the study, the method of field-place concept analysis was also used. There is a great deal of work in Turkey and abroad about the interpretation of the Qur’an by Sufis. These studies are mostly classical-style products based on determining the character and position of a signature interpretation or addressing a signature interpretation of a signature inspector. For example, the work of Yashar Kurt named Ni'metullah Nahcivânî and Tasavvufî Tefsiri, the work of Mehmet Okuyan named Necmuddin Daye and Tasavvufi Tefsiri is a doctoral thesis on the subject. If we talk about some of the works directly related to the subject and purpose of our article; among the works carried out today is the work of Yunus Emre Viddük's Historical and Methodological Signary Tespiration, the book of David Agbal's Signary Tespiration in Ibn Arabî, the message in the symposium book published by the Qur'an's Bâtınî and Signary Tespiration. The article of Ekrem Demirli "A Assessment on the Signary Interpretation from Kuşeyrî to Ibn al-Arabî" is also the source of this research. As for the works that were written in the past, it can be mentioned in the early days of the classical tasavvufs, Abû Hamid al-Gazzâlî and Ibn al-Arabî's authors, the interpretations of the books written by the ulemân as Zehebî and Zürkāniî. The findings and results obtained in the light of the data of this study can be classified as follows: the Sufis have confirmed their personal experience as a sign of what they want to express. They wanted to declare their feelings as a result of what they were in when they read the Qur’an or when they listened to it. At the same time, they have gone to the way of hiding these feelings with the fear of being understood, not accepted, accused or hurting those who do not taste the same pleasure. Their desire to explain their emotions and their experience, on the one hand, has caused a paradox that is forced to be hidden on the other hand. Thus, when they interpreted the Qur’an, they used some conceptual means and used a closed language. In this framework, Ibn al-Arabi and his descendants have a separate position and a distinctive status. The Qur’an is called the Qur’an, and the Qur’an is called the Qur’an, and the Qur’an is called the Qur’an. The basic instrument of his own is the method of a te'vîl (the method of a te'vîl). Those who have been in the midst of the wrath, the wrath, the wrath, the wrath, the wrath, the wrath, the wrath, the wrath, the wrath, the wrath, and the wrath. This article will fill the emptiness in literature as it is a methodological analysis and evaluation of the terms and methods they produce to declare or hide some of their thoughts about the verses. He will also contribute to the literature. Although the article is revealed as a result of a thorough and detailed research, the facts that are missing in it are, of course, available. Those who do not know the meaning of the Qur’an, or do not know the meaning of the Qur’an, or do not know the meaning of the Qur’an, or do not know the meaning of the Qur’an, or do not know the meaning of the Qur’an, or do not know the meaning of the Qur’an. It is possible to make a positive contribution to the discourse and the discourse.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.591
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi