Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 11
 Görüntüleme 40
 İndirme 9
Haşhaş Bitkisinin Anadolu Kültüründeki Yeri ve İzleri
2019
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Anadolu’nun bereketli toprakları, geçmişten günümüze çeşitli uygarlıklara ev sahipliği yapmış ve farklı kültürlere mensup toplulukları ortak bir yaşam alanında buluşturmuştur. Bu coğrafyada var olan her uygarlık, mevcut kültürel birikimin mirasçısı olmuş ve bu birikime katkı sağlayarak kendisinden sonraki kuşaklara rehberlik yapmıştır. Yaşadığı çevrenin zengin bitki florasından yararlanan Anadolu insanı, ortak ve köklü bir tarım kültürünün oluşumuna katkı sağlamıştır. Arkeobotanik kanıtların yetersizliğine rağmen Anadolu’da haşhaş üretiminin tarih öncesi dönemlere kadar uzandığı düşünülmüş bitkinin ortak bir tarım geleneğinin ürünü olarak farklı kültürler tarafından benzer şekilde kullanıldığını ispatlayan pek çok örnekle karşılaşılmıştır. Bu çalışmada ilk yazılı ifadelerine M.Ö. 2. binyılda rastlanan ve her dönem Anadolu insanının ellerinde işlenerek değer kazanan bu önemli bitkinin ekonomik, sosyal ve kültürel hayata ne derece sirayet ettiği üzerinde durulmuştur. Hitit ve Urartulara ait iğne formlarında ve çeşitli eskiçağ uygarlıklarına ait tıbbi tedavi uygulamalarında haşhaşın sıklıkla kullanıldığı görülmüştür. Pedanius Dioscorides, Galenos ve Aetius gibi Anadolulu hekimler, afyonun tıbbi özelliklerinden yararlanmışlardır. Synnada, Ankyra ve Elaia gibi pek çok antik kentin sikkelerinde haşhaş betimine yer verilmiştir. Anadolu Selçukluları gıda ve tıbbi uygulamaların yanı sıra, yarattıkları eserlerde haşhaş motifini sıklıkla kullanmışlardır. Saray yapılarına ait seramik eserler, halı - kilim desenleri ve mezar taşları da Anadolu insanının haşhaşa ne kadar değer verdiğini gösterir niteliktedir. 16. ve 19. yüzyıllar arasında Anadolu’ya seyahat eden gezginler bitki ile ilgili önemli bilgiler aktarmışlardır. Mezopotamya uygarlıklarından ve erken İslami kültürden gelen bilgi birikimini devralan Osmanlılar, bitkinin çok yönlü özelliklerinden yararlanmışlardır. Öyle ki haşhaş, 19. yüzyıl boyunca Osmanlı Devleti’nde tütün, buğday, arpa, kuru üzüm, ham ipek ve incirden sonra ihracatı en çok yapılan yedinci ürün olmuştur. Cumhuriyet Döneminde de bitki, ülke ekonomisine ve kültürüne katkı sağlamaya devam etmiştir. Tarihsel sürece bağlı olarak üretimi ve kullanımı hususunda çeşitli kısıtlamalar getirilse de, günümüze kadar önemini korumayı başarmıştır. Temelde gıda ürünü, yakacak ve tıbbi malzeme olarak kullanılan haşhaş, gündelik yaşama dair pek çok eşya ya da nesne üzerinde resmedilmiştir. Nesne ile bütünlesen bitki motifinin, farklı duygu ve anlamları sembolize ettiği ifade edilmiştir. Çoğunlukla yaşam ve ölüm gibi iki zıt kavram ile ilişkilendirilmiş ve hayatın pek çok alanında kendine yer bulmuştur. Çalışma kapsamında, antik yazarların eserleri, seyahatnameler, modern kaynaklar, arkeolojik buluntular, sikkeler ve her türlü görsel malzeme incelenmiş, ele geçen tüm veriler kronolojik bir sıra takip edilerek çalışmaya dâhil edilmiştir

Anahtar Kelimeler:

Places and traces of the Hashhaş plant in the Anadolu culture
2019
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

The prosperous lands of Anadolu have hosted various civilizations from the past to the present and have met communities belonging to different cultures in a common area of life. Every civilization that exists in this geography has been the heir of the present cultural accumulation and has contributed to this accumulation and guided the next generations. The Anatolian people, taking advantage of the rich plant flora of the surrounding area, contributed to the formation of a common and rooted agricultural culture. Despite the lack of archaeobotanical evidence, it has been compared with many examples that prove that the plant is considered to be used in similar ways by different cultures as a product of a common agricultural tradition, where the production of shell extends to the prehistoric periods. The first written statements in this work. 2nd This important plant, found in thousands of years and all times in the hands of the Anatolian people, is focused on the extent that this important plant has contributed to the economic, social and cultural life. In the forms of injections of HITIT and Urartula and in the medical treatments of various ancient civilizations, it has been frequently used. Anatolian doctors such as Pedanius Dioscorides, Galenos and Aetius have benefited from the medical properties of the opium. Synnada, Ankyra, and Elaia have been placed in the scenes of many ancient cities. Anatolian Selçuklists, in addition to food and medical practices, have often used the motif of haishah in their works. The ceramic works of the palace structures, carpet-kilm patterns and tomb stones are also qualified to show how much the Anadolu people value the haishha. Travellers travelling to Anatolia between the 16th and 19th centuries have transmitted important information about the plant. The Ottomans, who took over the knowledge of the civilizations of Mesopotamia and early Islamic culture, took advantage of the plant’s diverse characteristics. Thus, for the course of the 19th century, haishhaş was the seventh most exported product in the Ottoman State after tobacco, grain, arpa, dry grain, raw silk and ink. During the Republic period, the plant continued to contribute to the country’s economy and culture. Although various restrictions have been introduced in terms of production and use depending on the historical process, it has managed to retain its importance until today. Basically, the food product, which is used as a burning and medical material, is painted on many items or objects of daily life. Integrated with the object, it is expressed that the plant's motivation symbolizes different feelings and meanings. It is often associated with two opposite concepts such as life and death and has found its place in many areas of life. In the framework of the study, the works of ancient writers, travel, modern resources, archaeological findings, cycles and all kinds of visual materials were studied, all the data collected were included in the study, followed in a chronological order.

Anahtar Kelimeler:

2019
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.690
Atıf : 8.964
Milli Folklor