Klasik Türk şiirinin poetikası şairlerin eserlerindeki şiirlerinden hareketle tespit edilmeye çalışılmaktadır. Bu eserlerde şair/şiir karşılığında kullanılan kelime ve tamlamalar, bir şairde olması gereken hususlar ve şair/şiir ile ilgili benzetme unsurları yer almaktadır. Ayrıca kaleme alınan eserlerde şairlerin yaşadığı dönemin sanat ortamına bakışı, diğer şairlerle ilgili görüşlerini görebilmek mümkündür. XV. yüzyılın önemli şairlerinden biri olan Karamanlı Nizâmî, şair ve şiir anlayışına yönelik görüş ve düşüncelerini Divan’ındaki kasidelerinin fahriye bölümleri, gazellerinin makta/mahlas beyitleri ile poetik nitelikli diğer beyit ya da bentlerinde dile getirmiştir. Karamanlı Nizâmî, şair ve şiirle ilgili görüşlerini dile getirdikten sonra poetik metinlerden (beyit, mısra, bend) yararlanarak şair ve şiirle ilgili benzetmelere yer vermiştir. Bu bağlamda şairlikle ilgili nergis ve bülbül şiirle ilgili olarak da altın, cevher, misk/laʽl, muʽciz, şeker, çadır/şemsiye, gül ve tuzak gibi kavramlarla benzerlik ilişkisi kurmuştur. Bu çalışma üç kısımdan oluşmaktadır: Birinci kısımda Karamanlı Nizâmî’nin hayatı ve edebî kişiliği hakkında bilgi verilmiştir. İkinci kısımda Karamanlı Nizâmî Divanı’ndan hareketle şair anlayışı ile ilgili genel görüşlere, benzetmelere ve ismini andığı, etkilendiği şairlere yer verilmiştir. Üçüncü kısımda ise Karamanlı Nizâmî’nin şiir hakkındaki görüşlerine ve şiirle ilgili yaptığı benzetmelere değinilmiştir.
The poetry of the classical Turkish poetry is attempted to be identified by movement from the poems in the works of the poets. These works include the words and complements used in exchange for poet/poet, the aspects that should be in a poet and the comparison elements related to poet/poet. It is also possible to see the view of the art environment of the period in which the poets lived in the painted works, their opinions about other poets. The XV. One of the most important poets of the century, Karamanlı Nizâmî, has expressed his views and thoughts on the poet and poet's understanding in Divan's castles' honorary sections, his gazels' makta/mahlas beits and other poetic-qualitative beits or bents. The poet and the poem, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet, and the poet. In this context, nergis and bulbull related to poetry; in the context of poetry, it has established a similarity with concepts such as gold, cevher, misk/la
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|