Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 69
 İndirme 11
Paul Gauguin’in Batı Kültürüne Karşı Duruşu Olarak Seramik Eserleri
2020
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

 Bu çalışmada İzlenimcilik sonrası Batı sanatındaki en önemli öncülerden (avant-garde’lardan) biri olan Eugène Henri Paul Gauguin’in (1848-1903) seramikleri ele alınmıştır. Çalışmanın amacı Paul Gauguin’in seramik eserlerini Batı kültür tarihi içerisinde anlamlandırmaktır. Dekadanlık felsefesi ve seramik-toprak-doğa, primitif-uygarlık, varoluşçu psikolojide birey-toplum-sanat, modern sanatın primitife neden döndüğü gibi psikoloji ve medeniyetler tarihi alanlarına dair bağıntı ve sorunsallar çalışmanın fikrî çatısını oluşturur. İlk bölümde sanatçının seramik eserleri tanıtılmıştır. İkinci bölümde bu eserlerin primitif ile bağlantısı, bilinçaltı ve yaratım üzerinden yorumlanır. Bilinçaltının başat olduğu yaratımlarda groteskin anlamı sorgulanmış, ayrıca groteskin Batı dünyasında neden protest olarak karşılandığının psikolojik çözümlemesine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde Gauguin’in sanatındaki melankolinin kökeni incelenmiş; Batılı ‘insan imgesi’nden kaynaklı olduğu öne sürülmüştür. Son bölümde Batı Uygarlığı genel eleştirisi içerisinde Paul Gauguin’in duruşuna, çözüm önerisine ve bu önerinin gelecek kuşaklara yansısına yer verilmiştir. Güncel sanatın ilkel kültüre ilgisinin psikolojik ve toplumsal nedenleri tartışılmıştır. Gauguin’in politik duruş sergilediği ve seramik eserlerinin, Batı sanat ve kültür tarihinde önemli bir gösterge teşkil ettiği fikrine ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler:

Paul Gauguin's Ceramic Works as a Treatment Against Western Culture
2020
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

This is one of the most important events in the history of the world ( The avant-garde One of them is Eugène Henri. by Paul Gauguin (1848-1903) the ceramics were addressed. The aim of the study is to understand Paul Gauguin’s ceramic works in the history of Western culture. The philosophy of decadence and the ceramic-ground-natural, primitive-highness, individual-social-art in existing psychology, the reason why modern art has returned to primitive, the psychology and civilizations are the connections and problems of the historic fields and the intellectual roof of the study. In the first chapter, the artist’s work was presented. In the second part, the connection of these works with the primitive, underconscious and creation is interpreted. In the creations in which the subconsciousness is the lead, the meaning of groteskin has been questioned, and it has also been placed in the psychological analysis of why groteskin is accepted as a protest in the Western world. In the third part, the origins of Gauguin's melancholy in the art are studied; it is suggested that it is derived from the Western 'human image'. In the last chapter, the general criticism of the Western Civilization includes Paul Gauguin’s position, the solution proposal and the reflection of this proposal to future generations. The psychological and social causes of contemporary art's primary interest in culture have been discussed. Gauguin’s political position and his ceramic works are an important indicator in the history of Western art and culture.

Anahtar Kelimeler:

Ceramic Artworks Of Paul Gauguin As A Stance Against To Western Culture
2020
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

On this research, one of the most important avant-garde of Western Art after impressionism Eugène Henri Paul Gauguin’s (1848-1903) ceramic works are reviewed. The purpose of the research is explaining the meaning of Paul Gauguin’s ceramic artworks in the Western Culture History. The intellectual framework of the study consists of the relations and problematics in the fields of psychology and the history of civilizations, such as philosophy of decadence and ceramic-earth-nature, primitive-civilization, individual-society-art in existential psychology, why modern art turns to primitives. In the first chapter artist’s ceramic artworks have been introduced. Relations between of these artworks and primitive have been interpretted based on the subconscious and creation in the second chapter. In the creations where the subconscious is dominant, the meaning of the grotesque has been questioned, and the psychological analysis of why the grotesque is regarded as protest in the Western world is included. In the third chapter, the origin of melancholy in Gauguin’s art was examined; It has been suggested that it originates from Western “human image”. In the last section, Paul Gauguin's stance, solution proposal and the reflection of this proposal to future generations are included. Psychological and societal reasons of contemporary art's attention to primitive culture  has been discussed. It has been reached the idea that Gauguin took a political stance and his ceramics formed as an important indicator in the history of Western art and culture.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler












Turkish Studies

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 12.054
Atıf : 47.712
2023 Impact/Etki : 0.276
Turkish Studies