İlk örnek, özgün model, ilk tip gibi anlamlara gelen arketip, kültürleri oluşturan yapı taşları gibidir. Arketipler bir araya gelerek yeni kavramlar oluşturur ve bilince mitler, rüyalar, hikâyelerdeki semboller yoluyla gelirler. Analitik psikolojinin kurucusu olan Jung’a göre insanlarda bilinç, bireysel bilinçdışı ve kolektif bilinçdışı mevcuttur. Kolektif bilinçdışında İnsanların soyaçekim yoluyla atalarından getirdiği ve farkında olmadan taşıya geldiği destan, masal gibi kültürel olgular da bulunmaktadır. Toplumların ürettiği kültürel ürünlerden biri de halk hikâyeleridir. Sohbet ortamlarında hikâyeci âşık denilen anlatıcılar tarafından aktarılmıştır. Zamanla yazıya geçirilmiş hikâyeler bireysel ürünler gibi görünseler de yaratıcısı aslında halktır. Hikâye gerçekçiliğe olan eğilimiyle destan, masal gibi içerisinde olağanüstülüğü çokça barındıran türlerden ayrılmaktadır. Bu anlamda hikâyedeki olağanüstülük ihtiyar adam arketipi olarak ortaya çıkar. Bu arketipin işlevi; elma vererek çocuk sahibi olmak ve kahramanın rüyasında aşık olmasını ve aşıklık kazanmasını sağlama; zor durumlarda kahramana yardım etmek gibi sınırlı sayıdadır. Konuları bakımından aşk ve kahramanlık hikâyeleri olarak ikiye ayrılır. Aşk konusunu işleyenlerden biri de Hurşit ile Mahmihri hikâyesidir. Çalışmada amaç, Hurşit ile Mahmihri hikâyesinde yer alan arketiplerin çıkarılmasıdır. Yöntem olarak metin merkezli halkbilim kuramlarından “Psikoanalitik Halkbilim Kuramı” kullanılmıştır. İncelenen hikâyede C. Gustav Jung’un bireysel bilinçdışı ve kolektif bilinçdışında yer alan ihtiyar adam, anima, bireysellik, persona, gölge ve ben arketipleri olduğu tespit edilmiştir.
The first example, the original model, is like the archetypes that come to the meaning of the first type, the structural stones that form cultures. The archetypes gather together and create new concepts and come through myths, dreams, symbols in stories. According to Jung, the founder of analytical psychology, consciousness, individual unconsciousness and collective unconsciousness exist in humans. Out of collective consciousness, there are also cultural events that people brought from their ancestors through soyachism and that they came to the stone without consciousness. One of the cultural products produced by societies is the people's stories. The story is translated by the narratives called the love story. Though the stories written over time appear to be individual products, the creator is actually the people. The story has a tendency to reality, distincts from species that have many exceptions in the story. In this sense, the extraordinary in the story appears as an archetype of the old man. The function of this archetype is to have a child by giving an apple and to make the hero fall in love in the dream and to gain love; to help the hero in difficult situations. It is divided into two kinds of love and heroic stories. One of them is the story of love, and the story of love. The purpose of the study is to remove the archetypes contained in the Hurşit and Mahmihri story. As a method, the "Psychoanalytic People's Science Theory" was used from the text-centered theories of public science. Review of the story C. Gustav Jung has been identified as an old man, anima, individuality, persona, shadow, and the archetypes of me, located outside the individual unconscious and collective consciousness.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|