Mekân, soyut ve somut varlığı, temsil gücü ve etkileşimli karakteri ile sinema alanı için başından bu yana önemli olmuş kavramlardan biridir. Mekânın filmler için hikâyeyi, fikri, durumu anlatmaktaki temsil gücü, onu aracı konuma getirirken, aynı zamanda sinemanın diğer sanat alanlarından farklı olarak zaman boyutu ile mekâna ve mekânın temsiliyetine ilişkin farklı deneyimler sunuyor olması da bu iki sanat alanı için önemli bir diğer bağlayıcı unsur olmuştur. Görsel sanatlarda “inşa edilen” mekân, yalnızca ana hikâyeyi tanımlamak için bir araç değil, aynı zamanda biçimi, unsurları ve diğer birçok anlamsal nesnesiyle temsilin kendisidir. Kuşkusuz hem beden hem de mekân ilişkilerinde etkileşimlidir. Mimari mekân gerek hikâyenin oluşturulması gerekse bireylerin birbirleriyle ve çevreyle ilişkilenme biçimlerini aktarmasıyla sinematografinin temsil bakımından önemli araçlarından biridir. Sinema filmlerinde beden ve mekân, hikâyenin canlanmasını, izleyicinin gören ve hayal eden olarak söz konusu kurguya dahil olmasına aracı olmaktadır. Çalışma için çerçeve olarak seçilen bilim-kurgu filmleri ise geleceğe, teknolojiye ve yaşam biçimlerine yönelik hayal, yorum ve öngörüler dünyası sunup eğlenceyi ve felsefeyi birlikte barındıran niteliğiyle sinema alanında yaratıcı, ilgi çekici ve düşündürücü bir alan yaratmaktadır. Makale, bilim kurgu filmleriyle bedenin ve mekânın etkileşimini, özellikle kentsel mekânlar bağlamında sorgulamakta ve gelecek kurgularındaki mekân ve beden arasındaki farklı ilişkilere odaklanmaktadır. Son elli yılın kentsel mekân ve yapılı çevrenin bilim kurgu filmlerinde nasıl kurgulandığını ve bedenin bu mekânlar içinde nasıl konumlandırıldığına bir bakış sunan bu çalışma mekân tasarımcıları için gelecekteki beden-mekân ilişkisini sorgulatmayı hedeflemektedir. Mekânın hayallerde veya sanal gerçeklikte nasıl inşa edildiği ve yaşandığı, gelecek şehirlerde sosyal ve kültürel koşulların mekânsal organizasyonu seçilen filmler üzerinden incelenmektedir. Bu çerçevede, yaklaşık son elli yıldaki filmler üzerinden, kent mekânlarının kurgu dahilinde kullanılmış olduğu bir bilim kurgu filmleri seçkisi oluşturulmuş, bu seçki genelinde beden - (kentsel) mekân ve ilişkileri bağlamında değerlendirmeler yapılmıştır. Bu bağlamda, gelecekte beden ve mekan arasındaki yeni ilişkilerin bir perspektifini çizmek için farklı kentsel mekânlar ortaya koyan son elli yılın bilim kurgu filmlerinden bir seçki üzerinde okuma yapılmaktadır.
Space is one of the concepts that has been important for the cinema area since the beginning with its abstract and concrete existence, representative power and interactive character. The place’s representative power in telling the story, the idea, the situation for the films, while bringing it to the instrument position, the cinema also offers different experiences related to the time size and the representation of the space and the space, unlike other art areas, has been another important binding element for these two art areas. The space "built" in visual arts is not only a tool to define the main story, but also the representation itself with its form, elements and many other meaningful objects. It is interacting in both body and space relationships. The architectural space is one of the important instruments in terms of representation of the cinema by transmitting the forms of interaction of individuals with each other and with the environment. In the film, the body and space are the means of the resurrection of the story, the viewers are included in the fiction as they see and dream. Scientific-fiction films, selected as the framework for their study, present a world of fantasies, comments and forecasts about the future, technology and way of life, and create a creative, interesting and thoughtful field in the cinema with the nature of accommodating entertainment and philosophy together. The article discusses the interaction of body and space with science fiction films, especially in the context of urban spaces, and focuses on the different relations between space and body in future fiction. This work, which offers a look at how the urban space and the built environment of the past fifty years are established in science fiction films and how the body is placed within these spaces, aims to question the future body-space relationship for space designers. The space is studied through the films of how the space is built and experienced in dreams or virtual reality, the spatial organization of social and cultural conditions in future cities. In this framework, a selection of science fiction films has been created, through the films of
Field : Güzel Sanatlar; Mimarlık, Planlama ve Tasarım; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|