Bu makalede, eleştirel teorinin günümüzdeki temsilcilerinden Jürgen Habermas’ın oluşturduğu iletişimsel eylem kuramı ile kamusal alan kavramı tartışılmıştır. Habermas’ın bu yaklaşımlarının tanınması ve anlaşılması adına yürütülen bu çalışma ile sosyal bilimler alanına farklı bir bakış açısından bakılarak boyut kazandırılması amaçlanmıştır. Habermas’ın düşünceleri, Frankfurt Okulunun eleştirel teorisini temsil etmekle birlikte yeni- Marksist ve yeni-Kantçı olarak da değerlendirilmiştir. Habermas, Marx’ın alt-yapı ve üst-yapı kavramlarına kişiler arası iletişim kavramını ekleyerek, üretim ilişkilerinin toplumun belirlenim sürecinde etkili olan tek unsur olmadığını belirtmiştir. Bununla birlikte kamusal alan kavramı ile kamusal etkileşimin, boş zaman etkinliklerini de kapsayacak biçimde kapitalist çıkar çevrelerince kontrol edildiğini göstermektedir. Eleştirel teorinin özellikle üzerinde durduğu hegemonik ilişkileri açıklamak adına, Habermas’ın bu yaklaşımları verimli birer alan oluşturmaktadır. Kültürün bir araç olarak kullanılması Frankfurt Okulu düşüncesinin bir diğer çalışma alanıdır. Habermas’ın iletişimsel eylem kuramı, kültürün üretimi, yeniden üretimi ve dağıtılması süreçlerinin değerlendirilmesi, yorumlanması ve anlaşılmasında etkili bir kuramdır. İletişim aygıtlarının kontrolü kamuoyunun oluşması ve oluşturulmasında en etkili yöntemdir. Bu çalışma ile iletişimsel eylemin ve kamusal alanın başta Frankfurt Okulu düşüncesi olmak üzere sosyolojik boyutta değerlendirilmesi yapılmıştır. Bununla beraber anlama ve uzlaşı tanımları üzerinden kişiler arası iletişimsel ilişkilerin yapısı değerlendirilmiştir. Özellikle bir sosyal bilimcinin iletişimsel yapıların farkında olması kuramsal kavramları aktarım gücüne olumlu yönde katkı sunacaktır. Ayrıca Habermas’ın zengin düşünce dünyası ve yaklaşımları sosyal bilimciler için yeni bir ufuk sunmaktadır.
This article discussed the concept of public sphere with the communication action theory formed by Jürgen Habermas from the present representatives of critical theory. This study, conducted in the name of the recognition and understanding of these approaches of Habermas, aimed at gaining dimensions from a different perspective to the field of social sciences. Habermas’ opinions represent the critical theory of the Frankfurt School, but are also considered new-marxist and new-cantist. By adding the concept of interpersonal communication to Marx's sub-building and sub-building concepts, he pointed out that production relationships are not the only element that is effective in the process of determination of society. However, the concept of public space and public interaction shows that it is controlled by capitalist interests in a way that includes the activities of leisure time. In order to explain the hegemonic relationships that the critical theory is especially focused on, these approaches of Habermas form an efficient field. The use of culture as a tool is another field of study of the Frankfurt School thought. Habermas' communication action theory is an effective theory in the evaluation, interpretation and understanding of the processes of culture production, re-production and distribution. Control of communication devices is the most effective method in the formation and creation of the public. This study was conducted by a sociological assessment of the communication action and the public area, primarily the Frankfurt School thought. In addition, the understanding and understanding of the relationships between persons are evaluated through definitions of consensus. Especially the fact that a social scientist is aware of the communication structures will contribute to the theoretical concepts in a positive direction to the power of transmission. Furthermore, the rich thinking world and approaches of Habermas offer a new horizon for social scientists.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|