Rasyonel özne, Aydınlanma düşünürlerinin ilgi merkezi olmakla birlikte, daha önceleri tartışılmayan bir konu olduğu anlamına gelmemekteydi. Önceki tartışmalardan ayrışan yönü; yoğunluğu, yaygınlığı ve gelişimsel koşulların uygunluğu olmuştu. Aydınlanma sonrası öngörülen ideal insan tipi -belirli uslamlama kurallarına uymak koşuluyla- kendi yararına gereksinim duyduğu şeyleri doğru bir şekilde başarma yolunda yeterli niteliklere sahip rasyonel bir varlıktı. Ancak çok geçmeden deneyimlenen uygulamalar, rasyonel özneye dönük bir takım sıkıntıların belirmesine neden oldu. Üretim ve tüketim toplumlarının ikisi de evrensel nitelikli bütüncül bir rasyonel varlığı reddetmektedir. Tüketim toplumu, tüketim ürünleri ile alışveriş merkezleri, reklamlar ve eğlence parkları gibi tüketim araçlarının etkisiyle, tepisel davranış kalıpları olan bir çoğunluk ortaya çıkarmıştır. Tüketim kültürünün manipülatif tüketimsel yapıları ve kodları son derece önem arz etmektedir. Zira tasarımlanan evrensel rasyonel özne-birey tezinin başarısız olduğu, tarihsel ve toplumsal koşulların bireyler üzerinde önemli bir etkisinin olduğu görülmüştür.
The rational essence, though the center of interest of the Thinkers of Illumination, did not mean that it was a subject that was not previously discussed. The distinctive aspect from the previous discussions was the intensity, spreadness and adequacy of developmental conditions. The ideal human type foreseen after the Enlightenment—with the condition of compliance with certain rules of practice—was a rational being with sufficient qualities in the way to properly
Alan : Eğitim Bilimleri; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|