User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 3
 Views 346
 Downloands 28
KİŞİLİK VE KARAKTER İNŞASINDA KUR’AN’IN SUNDUĞU GÜZEL İNSAN MODELİ
2018
Journal:  
Tokat İlmiyat Dergisi
Author:  
Abstract:

Kur’an-ı Kerim’in tamamı bir “ahlak, kişilik ve karakter inşası kitabı” olarak kabul edilebilir. Bilindiği üzere Hz. Peygamber’in ahlakı, Hz. Aişe’nin ifadesi ile “Kur’an ” idi. Başka bir deyişle O’nun yaşayışı Kur’an’î değerlere bağlı bir yaşayış idi; tabiri caizse O, Kur’an’ın ete kemiğe bürünmüş canlı hali idi. Yine Kur’an’da O bize, “üsve-i hasene” olarak takdim edilmekte, kendisi de “Ben mekarim-i ahlakı tamamlamak için gönderildim” buyurmaktadır. Dolayısıyla Kur’an’da Hz. Peygamber’in ahlakı “kişilik ve karakterde güzel insan modeli” olarak sunulmuştur. Kur’an-ı Kerim’de sadece Hz. Peygamber’in değil, diğer peygamberlerin ahlakı/kişilik ve karakteri de örnek ahlak (üsve-i hasene) olarak takdim edilmiştir. Örneğin Kur’an’da Hz. İbrahim sıddîk nebi, Hz. Musa ihlaslı nebi, Hz. İsmail vaadinde sadık nebi, Hz. İdris sıddîk nebi olarak zikredilmiştir. İnsanlığın önünde her bakımdan örnek olan bu peygamberler, Kur’an’ın bize tanıttığı güzel insan modelleri sayılmıştır. Yine Kur’an’da Hz. Davud, Hz. Süleyman ve Hz. Eyyüb gibi bazı peygamberlerin Cenab-ı Allah’ın büyük imtihanlarına maruz kaldığı, ancak bu imtihanları sabır ve metanetle karşılayarak Allah’ın rızasına erdiği, Allah’ın da onları “ne güzel kul” diyerek takdir ettiği ve hepsini birer “güzel insan modeli” olarak bize takdim ettiği görülmektedir. Kur’an’da peygamberlerin dışında da güzel insan modelleri ile karşılaşmaktayız. Örneğin Hz. Lokman fazileti ve hikmetli nasihatleriyle, Hz. Meryem iffeti ve ihlaslı ibadetleriyle, Ashab-ı Kehf Allah yolundaki yılmaz mücadelesiyle, muhacir ile ensar iman, îsâr ve kardeşlik şuuruyla, Hz. Musa’nın annesi annelik şefkat ve merhametiyle, Firavun’un hanımı sarsılmaz iman ve sabrıyla güzel insan modelleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Elbette ki Kur’an-ı Kerim’in işaret ettiği güzel insan modelleri bunlarla sınırlı değildir, daha birçok örnekle karşılaşmak mümkündür (mesela, İmran Ailesi ve Ashab-ı Uhdud’un ateşte yakarak şehid ettiği müslümanlar gibi.) Güzel ahlakın oluşması ve yaygınlaşması, bulunduğumuz ailede ve sosyal çevrede güzel ahlakı yaşayan insanların mevcut olmasına bağlıdır. Yukarıda adı geçen (veya geçmeyen) türden kimselerin tamamı güzel ahlakı üzerlerinde taşıyan model şahsiyetler olarak karşımıza çıkmaktadır. Onlar güzel ahlakı sadece talim ve tedris etmekle kalmamış; onu aynı zamanda bireysel ve toplumsal hayatlarında pratize etmişlerdir. Bu düşüncelerden yola çıkarak biz de bu makalemizde Kur’an-ı Kerim’in kişilik ve karakter itibarı ile nasıl güzel bir insan modeli tavsiye ettiğini, bugün toplumumuzun ve insanlığın buna ne kadar da muhtaç olduğunu tespit ederek bireysel ve toplumsal ahlakın yaygınlaştırılmasına katkıda bulunmak istiyoruz.

Keywords:

A beautiful human model of the Qur’an in personality and character.
2018
Author:  
Abstract:

The whole Qur’an of Kerim can be considered a “book of morality, personality and character building.” As I know. The morality of the Prophet, Hz. The Qur’an is the word of the Qur’an. His life was a life of the meaning of the Qur’an, and the Qur’an was a life of the meaning of the Qur’an. In the Qur’an, He is presented to us as “usve-i hasene” and he says, “I was sent to complete the morality of Mekarim.” In the Qur’an, The morality of the Prophet is presented as a "beautiful human model in personality and character". The Qur’an is only in the Quran. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). For instance, in the Quran. Abraham is the wicked, Moses is the worship of Moses. Ismael is a faithful man. And Idris was revealed. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the best of the best of the best of the best of the best of the best. Again in the Qur’an. by David, Hz. Solomon and HZ. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: “The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: In the Qur’an, we meet the good patterns of the people other than the prophets. For instance, the Hz. with the wisdom and wisdom of the Lord. Mary and his brother, and his brother, and his brother, and his brother, and his brother, and his brother, and his brother, and his brother. The mother of Moses, with motherhood compassion and mercy, the wife of Pharaoh appears to us as beautiful human models with untouchable faith and patience. Of course, the beautiful human patterns indicated by the Qur’an are not limited to them, it is possible to encounter many more examples (for example, the Imran family and the Muslims in which the Ashab Uhdud burned in the fire). The formation and spread of good morality depends on the presence of people living good morality in the family and social environment in which we are. All of those who are called above (or not passing) are present to us as a model of personality that carries good morality on them. They have not only taught and taught good morality; they have also practiced it in their individual and social lives. Starting from these thoughts, we also want to contribute to the spread of individual and social morality by identifying how beautiful human model is recommended by the Qur’an in this article with the personality and character reputation, and how much our society and humanity are needed today.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles












Tokat İlmiyat Dergisi

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 292
Cite : 387
2023 Impact : 0.031
Tokat İlmiyat Dergisi