Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 5
 İndirme 1
Barış ve Huzurdan Şiddete Sih Fundamentalizmi
2023
Dergi:  
Tokat İlmiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu makalede 15. yüzyılda Hindistan’ın Pencap bölgesinde ortaya çıkan Sih Dininin tarihsel süreç içerisindeki değişimi izlenmiştir. Çalışmamız, modern dönemde dini sebeplerle hareket eden bazı fundamentalist oluşumların kökenlerinin Sih tarihinde hangi noktaları referans aldıklarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Guru Nanak’ın barış ve huzur düsturları üzerine inşa ettiği Sih geleneği, yaklaşık yüz yıl boyunca pasif bir hayatı telkin etmiştir. Ancak, bazı iç ve dış sebepler Sihleri silahlanmaya mecbur bırakmıştır. Ekonomik açıdan güçlenen Sih toplumu, bu gücünü Babür İmparatorluğu’nun taht kavgalarında kullanmıştır. Guru Arjan’ın Cihangir Şah’a isyan eden Hüsrev’i desteklemesi ile Sihler, siyasi arenada rol almaya başlamışlardır. Guru Har Rai, askeri gücünü Evrengzib’e isyan eden Dara Şükuh’un tarafında kullanmıştır. Yine Babürlüler tarafından tutuklanan Teg Bahadur, isyancılık suçuyla yargılanıp öldürülmüştür. Guru Arjan’dan itibaren giderek aktif hale gelen Sih toplumu, Teg Bahadur’un öldürülmesiyle birlikte dönüşümün eşiğine ulaşmıştır. Teg Bahadur’un ardından gelen Guru Gobind Singh, Sih toplumunu askeri bir yapıya büründürmüş, Khalsa Teşkilatı’nı kurmuştur. Gobind, görünüşü inancını ele veren ve zulme karşı kendini savunabilecek bir Sih toplumu oluşturmuştur. Arjan ile Gobind arasındaki süreçte meydana gelen olaylar, modern fundamentalist hareketlerin temel dayanak noktaları olmuştur. Bununla birlikte fundamentalistlerin şiddete yönelmesi, sonraki süreçte meydana gelmiştir. Zira gurular döneminde Sihlerin yaptıkları savaşlar genellikle nefsi müdafaa niteliğindedir. Sihler, Babür İmparatorluğu’nun ardından bölgeye hükmeden İngilizlerle iyi geçinmişlerdir. Bu dönemde İngiliz askeri kademelerinde görev almışlardır. Ancak İngilizlerle olan ilişkiler, özellikle Sih tapınaklarının idaresi meselesi sebebiyle bozulmuştur. Tapınakların idaresi meselesindeki tartışmalar, 1919’daki Amritsar Katliamına giden sürecin yolunu açmıştır. Amritsar Katliamı sonrasında Sihler, 1920’de kurdukları Sih Cemiyeti ile politik çareler aramaya başlamışlar ve dönemin yaygın furyası olan ulus-devlet ideali için mücadele etmişlerdir. Akali Dal partisiyle İngiliz idaresindeki Hindistan parlamentosunda yer almışlardır. Ancak 1947’de İngiltere’nin bölgeyi terk etmesi sonrasında Hindistan ve Pakistan devletlerinin kurulup Pencap’ın ikiye bölünmesi, Sihleri rahatsız etmiştir. Siyasi yollardan haklarını arayan Sihler, 1973’te Anandpur Sahib önergesini yayınlamışlardır. Ancak siyasi girişimler sonuç vermeyince Sih toplumunda şiddet yanlıları harekete geçmiştir. 1970’li yıllardan itibaren fundamentalist Sihler birçok şiddet eylemi gerçekleştirmişlerdir. Bu olayların en meşhuru, Fundamentalist lider Jarnail Singh Bhindranwale’in taraftarlarıyla birlikte Harmandir Sahib’i müstahkem bir kaleye çevirmesidir. Hindistan hükumeti, Blue Star Operasyonu’nu gerçekleştirerek fundamentalist hareketi sonlandırmışsa da daha büyük bir olayın fitilini ateşlemiştir. Operasyonun ardından Hindistan Başbakanı İndira Gandhi kendi Sih muhafızlarınca öldürülmüş, bu sebeple anti-Sih isyanları ortaya çıkmıştır. Dört gün süren isyan boyunca 2800 Sih öldürülmüştür. Nanak’ın barış ve huzur prensipleri üzerine inşa ettiği Sih geleneği, siyasi olaylara bulaştıkça değişim göstermiş ve nihayetinde hiç umulmadık bir hal almıştır. Sih tarihsel süreci, insanoğlu için önemli bir örnektir. Bu örnek, yalnızca bir tarafın güttüğü barış ve huzur prensibinin yeterli olmadığını göstermektedir. Sih inancının temel öğretilerine dönüş için çaba gösteren Sih fundamentalistler, şiddet yoluyla barış ve huzura erişmek isteyip açıkça kendileriyle çelişmişlerdir. Günümüzde Sih fundamentalistleri gerekçelerini dine dayandırsalar da meydana gelen bu olayları dini fundamentalizm olarak yorumlamak doğru değildir. Çünkü bu olaylarda dini gerekçeler siyasi hedefe giden yolda araç olarak kullanılmaktadır. O halde Sih fundamentalistlerince gerçekleştirilen olayları, siyasi fundamentalizm olarak nitelemek yerinde olacaktır.

Anahtar Kelimeler:

From peace and peace to violence.
2023
Yazar:  
Özet:

This article follows the change in the historical process of the Sih religion that occurred in the 15th century in the Indian region of Pencap. Our study aims to reveal what points the origins of some fundamentalist formations that act for religious reasons in the modern era have been referred to in the history of Sih. The Sih tradition, built by Guru Nanak on the stages of peace and peace, has lived a passive life for a hundred years. However, some internal and external reasons have forced the Seychelles to be armed. The Sikh society, economically strengthened, used this power in the throne struggles of the Babur Empire. With the support of Guru Arjan's Hüsrev who rebelled against Cihangir Shah, the Sihler began to play a role in the political arena. Guru Har Rai used his military power on the side of Dara Shukuh, who rebelled against Evrengzib. Again, Teg Bahadur, who was arrested by the Baburlians, was convicted of rebellion and murdered. The Sih society, which has become increasingly active from Guru Arjan, has reached the threshold of transformation with the murder of Teg Bahadur. The Guru Gobind Singh, who followed Teg Bahadur, made the Sih community a military structure, and founded the Khalsa Organization. Gobind has formed a Sih society that deals with his appearance of faith and can defend itself against persecution. The events that occurred in the process between Arjan and Gobind have been the main foundation points of modern fundamentalist movements. However, the fundamentalist’s direction to violence occurred in the subsequent process. In the period of the Gourdes, the struggles of the Sihans are often in the nature of self-defense. The Sikhers had a good relationship with the British who ruled the region after the Babur Empire. During this time, he served in British military stages. But the relations with the British, especially due to the issue of the administration of the Sih temples, were broken. The discussions on the issue of the administration of temples opened the way to the process of the Amritsar Massacre in 1919. After the Amritsar massacre, the Sihler began to seek political solutions with the Sih Society they found in 1920, and they fought for the national-state ideal, which was the widespread fury of the time. The Akali Dal party and the British parliament in India. But in 1947 after Britain left the region, the establishment of the states of India and Pakistan, and the division of Pencap, disturbed the Shihs. The Sihler, who sought their rights from political ways, published the Anandpur Proprietary proposal in 1973. But when the political attempts did not result, the violence in the Sikh society took action. Since the 1970s, the fundamentalist Sihler has committed many violent acts. The most famous of these events is that the Fundamentalist leader Jarnail Singh Bhindranwale, along with his supporters, turns Harmandir Sahib into a magnificent castle. Although the government of India has ended the fundamentalist movement by carrying out the Blue Star Operation, it has shut down the fate of a larger event. After the operation, Indian Prime Minister Indira Gandhi was killed by his own Shi Guards, and therefore anti-Shi rebellions arose. Over the course of the four-day rebellion, 2,800 Sih were killed. The Sih tradition, which Nanak built on the principles of peace and peace, has changed as it is transmitted to political events and has eventually become unexpected. The historical process is an important example for mankind. This example shows that the principle of peace and peace that only one side is pushing is not sufficient. Those who are trying to return to the basic doctrines of the Faith, the Faith fundamentals, who are willing to reach peace and peace through violence, are clearly contradicted with themselves. Nowadays, even if the Sih fundamentalists are based on religion, it is not right to interpret these events as religious fundamentalism. Because in these events, religious reasons are used as a tool on the way to the political goal. Thus, the events of the Sih fundamentalist will be able to describe as political fundamentalism.

Anahtar Kelimeler:

From Peace and Tranquility To Violence Sikh Fundamentalism
2023
Yazar:  
Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler






Tokat İlmiyat Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 292
Atıf : 387
2023 Impact/Etki : 0.031
Tokat İlmiyat Dergisi