Tanzimat, Türk edebiyatında bir değişim ve dönüşümün yaşandığı dönüm noktalarından biridir. Bu değişimin öncülerinden olan Namık Kemal, arayışlar döneminin baş aktörlerindendir. Şiire nazirelerle başlayıp şairliğini nazirelere dayandırarak sürdürür ve ilkinden sonuncusuna kadar nazireciliği hiç terk etmez. Encümen-i Şuara topluluğunda yer alan şair gerek divan şairlerinin gerek encümen şairlerinin gerekse dönemin diğer şairlerinin şiirlerine nazireler yazar. Namık Kemal nazirelerinde kuru bir taklitten çok şairliğini güçlendiren ve geliştiren bir yol izler. Birçok araştırmacı onun divan şiirleri üzerinde durmaz. Ancak taklit ya da başarısızlıkla nitelendirilen bu şiirler, onun “vatan şairi” olmasında önemli bir rol üstlenir. Nazire yazdığı şairlerde yenilik, farklılık ve söyleyiş ustalığı özelliklerini gözeten Namık Kemal, arayışlar dönemi olarak isimlendirilen dönemin örnek şairlerinden biri olmayı başarır. Bu çalışmada Namık Kemal divan şairi olarak ele alınarak fikrî alt yapısının ve şairliğinin gelişmesinde kendisine kaynak teşkil eden unsurlar üzerinde durulacaktır. Öncelikle encümen şairleri arasındaki yeri ortaya konularak nazire yazdığı tüm şiirler tek tek ele alınacaktır. Nazire yazılan şiir ile Namık Kemal’in şiiri karşılaştırılacak, klasik nazire anlayışından farkı ve yenilikler açıklanmaya çalışılacaktır. Bu karşılaştırmanın divan şiirinin geldiği noktayı ve değişimin nasıl gerçekleştiğini göstermesi bakımından dönemin aydınlatılmasına ve daha iyi anlaşılmasına katkı sunacağı kanaatindeyiz.
Tanzimat is one of the turning points where a change and transformation in Turkish literature occurs. Namik Kemal, the pioneer of this change, is one of the main actors of the search period. The poetry begins with the Nazis and continues with the poetry of the Nazis, and never leaves the Nazis from the first to the last. The poet who belongs to the community of Encümen-i Şuara writes the poems of the divan poems, the poems of the encumen poems, the poems of the other poems of the time. Namik Kemal follows a path that strengthens and develops his poetry more than a dry imitation in the Nazareth. Many researchers don’t stand on his divan poems. But these poems, quoted as imitation or failure, play an important role in becoming his "pathy poet". Namık Kemal, who observes the characteristics of innovation, diversity and speech skill in the poems he writes, manages to be one of the example poets of the period called the search period. In this study, Namık Kemal will be addressed as a poet and will focus on the elements that make him a source in the development of his intellectual substructure and poetry. First of all, all the poems written by the Nazis will be discussed individually. The poetry written by Nazire will be compared with the poetry of Namık Kemal, the differences and innovations from the classical Nazi concept will be attempted to explain. We believe that this comparison will contribute to the enlightenment and better understanding of the period in terms of the point where the divan poem comes and how the change occurs.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|