Klasik metinler ve halk anlatıları toplumun değer yargılarının, inanışlarının sevinç ve korkularının dışa vurumu olduğu gibi bireyin kendini tanıması, varoluşunun bilincine varması bağlamında önemli unsurları ve sembolik anlatımları bünyesinde barındırır. Edebi metinlerde kullanılan birçok hayali unsur, bize fantastik gelirken Jung’un psikolojik yaklaşımında bu unsurlar, birer arketip olarak karşımıza çıkar. Masal, destan, mitoloji gibi anlatımlarda sıkça karşımıza çıkan arketipsel sembolizm, klasik şiirin destanları/romanları olan mesnevilerde kullanılan sembolik anlatımlarla benzerlik gösterir. Özellikle destansı bir nitelik taşıyan Ahmedî’nin İskender-nâme adlı eserinin, kökeni ritüel ve mitoslara dayanan “ayrılma-erginlenme-dönüş” arketiplerine uygun olarak bireyselleşme mücadelesi, “yüce birey, anima-animus ve gölge” arketiplerinin tüm özelliklerini yansıttığını görmekteyiz. İskender’in gördüğü rüyanın ilahî bir sembol olduğunu anlamasıyla başlayan yolculuğu ve bu yolculukta yaşadığı tüm maceralar onun kemalata/insan-ı kâmil mertebesine ulaşmadaki aşamaları içermektedir. İskender’in yaptığı mücadelelerin, ejderha, şeytan ve devlerle giriştiği savaşın ve Hızır ile ab-ı hayatı bulmak için çıktığı zorlu yolculuğun kahramanın bireyleşim/kemalat sürecindeki etkileri şâir, bir takım semboller üzerinden anlatmıştır. Bu çalışmada XIV. yüzyıl şâirlerinden Ahmedî’nin İskender-nâme adlı eseri, kahramanlık mitosuna ve arketipsel sembolizme göre ele alınıp incelenmiştir.
Classical texts and public narratives contain important elements and symbolic narratives in the context of the self-recognition of the individual, the consciousness of his existence, as well as the expression of the value judgments of society, the joy and the fears of his beliefs. Many of the imaginary elements used in literary texts come to us fantastic while these elements in Jung’s psychological approach come to us as an archetype. The archaeological symbolism, which is often seen in narratives such as narratives, narratives, mythologies, is similar to the symbolic narratives used in the mesnevites, which are the narratives/romans of classical poems. In particular, we see that the work of Ahmedî, named Alexander-Nâme, which has a distant character, reflects all the characteristics of the archetypes of the individualization struggle, the "high individual, anima-animus and shadow" according to the archetypes of the "departure-release-return" based on the origins of the rituals and myths. The journey that Alexander begins with understanding that the dream he sees is a divine symbol and all the adventures he experiences in this journey include the stages of his accomplishment to his kemalata/human-i kamil scale. Alexander's struggles, the struggle with the dragons, the devils and the devils, and the difficult journey to find the life of Speed and Abbey, the influence of the hero on the process of individuality/community, the poet has described through a series of symbols. In this article XIV. From the poems of the century, the work of Ahmedî named Alexander-Nâme, was addressed and studied according to the myth of heroism and archaeological symbolism.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|