Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 220
 İndirme 55
 Sesli Dinleme 3
CƏLİL MƏMMƏDQULUZADƏNİN ƏSƏRLƏRİNDƏ “DİRİLƏR”LƏ “ÖLÜLƏR”İN MÜBARİZƏSİ (“ÖLÜLƏR” VƏ “POÇT QUTUSU” ƏSƏRLƏRİ ƏSASINDA)
2019
Dergi:  
Turkish Studies Language and Literature
Yazar:  
Özet:

Celil Memmedguluzade'nin eserlerinde vatan ve insan, halkın toplumsal sorunları, kadın özgürlüğü, cehalet vb. bu tür konular her zaman lider konumda olmuştur. Yazar, eserlerinin konusunu yetirdiği ortamdan, kendi hayatından almıştır. “Ölüler” trajikomedisi Celil Memmedguluzade'nin şah eseridir. “Ölüler”, Celil Memmedguluzade'nin cehalete ve kötülüğe karşı yazdığı en etkili çalışmadır. Eserin başarılı olması onun ana kahramanı İskender imajı ile ilgilidir. Yazar, eserde Azerbaycan köyünün tipik tablosunu, yani aciz, fakir, zavallı ve cahil toplumu kaleme almıştır. Bu toplumun halk ve millete faydalı olabilmesi için ise çok şey yapılmalıdır. Makalede, birbiriyle karşı karşıya duran iki cepheden bahsedilmiş, Şeyh Nesrullah - kötü güç ve İskender – iyi güç biçiminde betimlenmiştir. İskender feci kahramandır, karanlık ortamda parlayan bir yıldızdır. O, gerçek durumu keskinlikle değerlendirmeyi başaran mücadeleci bir bilgedir, ama cehalete karşı mücadelede onun tek silahı vardır ki, o da Sözdür. O, bu silahı ustalıkla kullanıyor, fakat cahil muhit İskender’i anlayamıyor, daha beteri anlamak bile istemiyor. Eserde dini ve İslami değerleri alay eden, kişisel çıkarları için silaha dönüştüren dolandırıcı Şeyh Nesrullah kendi ölülerini diriltmek için mezarlığa toplanmış halka şöyle diyor: "Dirilmesini istediğiniz ölülerinizin isimlerini verin". Şeyh Nesrullah herhangi bir nedenle birilerinin ölüsünü listeden çıkarmaya gayret gösterenleri derhal ileriye çağırıyor. Çünkü dolandırıcının çıkış yolu halkın kendi ölüsünden vazgeçmesidir. Kişilerin çeşitli nedenlerle kendi ölüsünü diriltmekten vazgeçmesi ve böylece kişilerin yavaş-yavaş azalması eserin en ilginç noktalarındandır. Sırf bu sahnede Mirza Celil halkın, bütün bir milletin işe yaramaz geleneklerinin hala yaşadığını ve bu geleneklerin halkın bir millet olarak oluşması yolunda büyük engele dönüştüğünü ustalıkla ifade etmiştir. “Ölüler”in en büyük gerçeği şu ki, ölüler sadece mezarlıkta, toprak altında yatanlardan değil, sağ iken ömrünü cehalette geçiren cahil toplumdan ibarettir. Bu "ölüleri" istenilen kadar aldatmak mümkündür. Bu bir rastlantısal olay değildir, Şeyh Nesrullah "ölülere" hitaben tüm konuşmasını cahil insanların anlamadığı dilde ifade ediyor. Sadece emirlerini onların anladığı dilde veriyor. Makalede "Ölüler" trajikomedisinin "ölü" adlanan karakterlerinin özellikleri yazarın diğer eseri olan “Posta kutusu”ndaki Novruzali'nin ortak ve ayırt edici özellikleri ile karşılaştırılmıştır. Yazar, “Ölüler”in kahramanlarının posta veya telgraftan haberdar olmasına rağmen, bunun, onlarla Novruzali arasında küçük bir fark olduğunun göstergesi olduğunun sonucuna varmaktadır. Novruzali'nin iç sakatlığı, “Ölüler”in kahramanlarında daha net bir şekilde görülmektedir. İç sakatlık, Novruzali'yi posta olayı zamanı aciz bir insana dönüştürdüğü gibi, Hacı Hasan gibileri de Şeyh Nasrallah'ın elinde oyuncak haline getirir. Celil Memmedguluzade, Azerbaycan halkının oluşmasına, uyanmasına engel olan güçlerin karşısına şimdilik ciddi insan çıkarmaya endişe ediyor. Bu ortam o kadar karanlıktır ve bu halk o kadar zayıftır ki, ona karşı hile yapan şahıslar ciddi insanı derhal imha edebilirler. Ahlaksızlık, haylazlık, şuursuzluk olguları karşısında İskender ne kadar zayıf görünse de, onun gerçeği yansıtan sözleri eserin bel kemiğini oluşturur. İskender bu karanlık ortamda kötülüğün kendisinden kat-kat güçlü olduğunu fark eder. Bu nedenle uslubunda ironiya'yı tercih etmektedir. Celil Memmedguluzade, eserde eski kurallarla geçinip giden toplum ile İskender arasındaki ilişkileri ustalıkla yazıya dökmüştür. “Ölüler”in ana kahramanı İskender, eserin başından sonuna kadar Şeyh Nasrallah'ın yaptığı işlere nefretle ve alaylı bir şekilde yaklaşarak olayların içinde yer alır. Eserin ana kahramanının faciası şundan ibarettir ki, akıllı, bilgili, “ölü” dirilerden defalarca üstün olan İskender toplumda kendi yerini bulamıyor ve bu toplumda gereksin insana dönüşür.

Anahtar Kelimeler:

The worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship.
2019
Yazar:  
Özet:

In Celil Memmedguluzade's works, the country and man, the social problems of the people, women's freedom, ignorance, etc. Such issues have always been in the lead position. The writer has taken the subject of his work from his own life. “The Dead” is a tragic comedy of Celil Memmedguluzade. "The Dead" is Celil Memmedguluzade's most effective work against ignorance and evil. The success of the work is related to the image of his main hero Alexander. The writer in his work painted the typical picture of the Azerbaijani village, that is, the weak, poor, poor and ignorant society. There is a lot to be done to help people and people. In the article, the two fronts facing each other are mentioned, the Sheikh Nesrullah - the bad power and Alexander - is described in the form of the good power. Alexander is a terrible hero, a star shining in the dark environment. He is a struggling wise man who succeeds to accurately assess the real situation, but he has the only weapon in the struggle against ignorance that he is the Promise. He is skillfully using this weapon, but the ignorant does not understand Alexander, he does not even want to understand better. The foolish Sheikh Nesrullah, who laughed on religious and Islamic values, who turned it into a weapon for his personal interests, says to the people gathered to the cemetery to resurrect their dead: "Give the names of your dead you want to be removed." Sheikh Nesrullah calls on those who are trying to remove someone’s dead from the list for any reason. The way out of the deceiver is to give up the people of their own death. The fact that people stop resurrecting their dead for various reasons and thus slowly decreasing people is one of the most interesting points of the work. Only in this scene Mirza Celil has skillfully expressed that the people still live the useless traditions of a whole nation and that these traditions have become a great obstacle in the way of the people to form as a nation. The greatest truth of the "dead" is that the dead are not just in the tomb, but from the underground people, but from the ignorant society that has spent their lives in ignorance while they are alive. It is possible to deceive these "dead" as much as desired. This is not a random event, Sheikh Nesrullah expresses all his speech in the word to the "dead" in a language that the ignorant people do not understand. They only give their orders in the language they understand. The characteristics of the "Dead" tragic comedy called "Dead" in the article are compared with the common and distinctive characteristics of Novruzali in the "Postbox", the other work of the author. The author concludes that although the heroes of the "Dead" are aware of the post or telegraph, this is a sign that there is a small difference between them and Novruzali. Novruzali's inner injustice is more clearly seen in the heroes of "Dead". Internal disability, as it turns Novruzali into a weak person at the time of the post event, makes the Hacı Hasan like the Shayh Nasrallah a toy. Celil Memmedguluzade is concerned to bring serious people to the face of the forces that prevent the formation and awakening of the Azerbaijani people. This environment is so dark and this people is so weak that those who cheat against it can immediately destroy the serious person. Whatever Alexander seems weak in the face of the facts of immorality, miserability, unstability, his words that reflect the truth form the back bone of the work. Alexander realizes that in this dark environment evil is more powerful than it itself. He prefers irony. Celil Memmedguluzade has skillfully written the relationships between the society and Alexander, which passed through the old rules in the work. The main hero of "Deaths" Alexander, from the beginning to the end of the work, approaches the work of Sheikh Nasrallah with hate and ridiculous approach to the events. The failure of the main hero of the work is that the Alexander, who is wise, wise, “dead” survivors many times superior, cannot find his place in the society and becomes the necessary man in this society.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler




Turkish Studies Language and Literature

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 748
Atıf : 282
2023 Impact/Etki : 0.088
Turkish Studies Language and Literature