1839 yılında Tanzimat Fermanı’nın ilan edilmesinden bir süre sonra yenilik sesleri hayatın hemen hemen her alanında yankı bulmuş ve en nihayetinde 1859 yılı ve sonrasında çok daha kuvvetli adımlarla Türk edebiyatına da sirayet etmiştir. Bu bağlamda yeniliğe kapılarını ilk arayalayan ve ilk yenileştirilen tür şiir olmuştur. Ancak 1859 yılında başlayan yenilikçi anlayış, 1879 yılından sonra başka bir noktaya evrilmiş ve özellikle Recaizâde Mahmud Ekrem ve Abdülhak Hâmid’in ellerinde oluşan yeni ve ferdiyetçi bir edebiyat hasıl olmuştur. Ancak bu iki ismin yanına Muallim Naci’yi eklememek haksızlık olur. Nitekim bu saydığımız üç isim bizim asıl konumuz olan 1880-1895 yılları arasında şiir kitabı yayımlama şansına erişmiş şairleri derinden etkilemişlerdir. Bu isimlerden etkilenen şairler, kimi zaman bu isimlerin şiirlerine nazireler yazmış kimi zaman da bu isimlerin şiir dünyalarına bağlı kalarak kendi şiir evrenlerini yaratmaya çalışmışlardır. İşte biz de bu çalışma dahilinde kimi kaynaklar tarafından ihmal edilmiş bir dönemi, yani 1880-1895 yılları arasında Türk şiirinin gelişim sürecini ele alacağız. Bunu yaparken öncelikle bu döneme neden Ara Nesil denildiği ve Ara Nesil şairlerinin kim olduğu üzerinde duracağız. Hemen ardından yayımlanmış olan şiir kitapları ve şiirlerden hareketle dönemin şiir anlayışını ortaya koymaya çalışacağız. Son olarak ise incelemeye tabi tuttuğumuz elli dört şiir kitabının içerisinde yer alan şiirleri muhteva, şekil, vezin ve kafiye bağlamında ele alacağız.
A while after the proclamation of the Tanzimat Ferman in 1839, the innovational voices found their rise in almost every part of life, and eventually in 1859 and afterwards, with much stronger steps, they went to the Turkish literature. In this context, it was the first kind of poetry that was searching for the doors to innovation and the first to be renewed. But the innovative understanding, which began in 1859, evolved to another point after 1879, and was the fruit of a new and fervent literature formed in the hands of Recaizâde Mahmud Ekrem and Abdülhak Hamid. But it is unfair not to add the two names to Muallim Naci. In fact, these three names we count have deeply influenced the poets who have reached the opportunity to publish a poetic book between the years 1880-1895, which is our main subject. The poets influenced by these names have sometimes written the poems of these names by Nazareth, and sometimes they have sought to create their own poetic universes by hanging on the poetic worlds of these names. Here we will also discuss the process of development of Turkish poetry within this study, a period ignored by some sources, that is, between the years 1880-1895. When we do this, we will first stand on why this period is called the Middle Generation and who the Middle Generation poets are. We will try to reveal the poetry of the time by moving from the poems and poems published immediately. Finally, we will discuss the poems contained in the fifty-four poems book that we are subject to examination in the context of the poetry, the shape, the vein and the kafiye.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|