Ulus-devletlerin kurucu ideolojisi vardır. 29 Ekim 1923 yılında ilan edilen Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucu ideolojisi Kemalizm (Atatürkçülük), 1923-1938 yılları arasındaki 15 yıllık dönemde özellikleri, teorisi ve pratikleri ile somutlaşacaktır. Cumhuriyet’in varoluşu bu ideolojinin ilkeleri üzerine inşa edilmiştir. Toplum ve devlet tasarımı Kemalizm’e bağlı olarak oluşturulmuştur. Söylem ve eylemleri belirleyen zihniyet ve politikalar, bu ideolojiye bağlı olarak biçimlenmiş ve yürütülmüştür. Kemalizm, yıllar içerisinde, zamanla ve adım adım inşa edilen bir ideolojidir. Kendini belirli ölçülerde yenilemiş olmakla birlikte kurucu ilkelerinden ödün vermez. Kemalizm’in Cumhuriyet tarihi boyunca farklı biçimlerde yorumlanmasıyla karşılaşırız. Bu yorumların bir kısmı onaylayıcı, bir kısmı reddedici, bir kısmı bir ölçüde onaylayan, bir kısmı ise ne reddeden ne de onaylayan şeklinde tasnif edilebilir. Cahit Tanyol (1914-...) ve Şerif Mardin (1927-2017), her ikisi de resmî-merkez ideolojiyi, çocukluklarından itibaren ulus-devletin ilk kuşağı içerisinde olmaları sebebiyle bizatihi yaşamışlar, zihniyetini, değerlerini, düşüncesini ve özelliklerini öğrenmişlerdir. Kemalizm’in uygulamalarını görmüşler ve pratikleri içerisinde var olmuşlardır. İki sosyal bilimci ve sosyolog da, çalışmalarında resmî-merkez ideolojiyi, Kemalizm’i farklı açılardan ele almışlar, sunulan bazı düşünceleri ve yapılan uygulamaları onaylamışlar, bazılarını reddetmişler, bazılarını eleştirmişlerdir. Cahit Tanyol ve Şerif Mardin, Cumhuriyet tarihinin resmî-merkez ideoloji ile yaşadığı varoluş sürecini, koşullarını ve dönüşümlerini, Osmanlı-Türkiye sürekliliğinin farkındalığı ile eserlerinde aktarmışlardır. Değerlendirmelerini, yorumlarını ve eleştirilerini farklı açılardan ve çok yönlü olarak yapmışlardır.
The nation-state has a founding ideology. The founding ideology of the Republic of Turkey, which was proclaimed on 29 October 1923, Kemalism (Atatürkçülük), in the 15 year period between 1923 and 1938, will be materialized with its characteristics, theory and practice. The existence of the Republic is built on the principles of this ideology. The social and state design was created according to Kemalism. The minds and policies that determine the words and actions are formed and carried out according to this ideology. Kemalism is an ideology built over the years, with time and step by step. Even though he has been renewed to a certain extent, he does not give up his founding principles. We see the interpretation of kemalism throughout the Republic's history in different forms. Some of these comments can be categorized as confirming, some rejecting, some approving to a degree, and some not rejecting or approving. Cahit Tanyol (1914–...) and Sherif Mardin (1927–2017), both of them have lived in the formal-centric ideology, since their childhood, because they are within the first generation of the nation-state, they have learned their mentality, values, thought and characteristics. They have seen the practices of chemalism and existed in their practices. Both social scientists and sociologists, in their studies, discussed the formal-centric ideology, chemalism from different perspectives, approved some of the proposed ideas and practices, rejected some, and criticized some. Cahit Tanyol and Sherif Mardin have translated the process, conditions and transformations of existence in which the Republic's history has lived with the formal-centric ideology, the consciousness of the continuity of Ottoman-Turkey and its works. They have made their assessments, comments and criticisms from different perspectives and in a variety of ways.
Alan : Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|