Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 434
 İndirme 67
 Sesli Dinleme 6
ORKESTRA VE ODA MÜZİĞİ EĞİTİM REPERTUARI SORUNUNA YÖNELİK PİYANODAN YAYLI ÇALGILAR ORKESTRASINA AKTARIM (TRANSKRİPSİYON) MODELLERİ
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

Bir müzik eğitimcisinin sahip olması gereken en temel özelliklerden biri kendini müzikle ifade edebilmesidir. Eğitimcinin çalgı çalması, kendini çalgı üzerinden müziksel yolla ifade etmesi için önem kazanmaktadır. Bireysel çalıcılığının iyi olmasının yanı sıra birlikte müzik yapma becerisi eğitimci açısından beklenen en önemli özelliklerdendir. Bireysel çalıcılığında belli bir noktaya gelen eğitimci adayı bireyler, orkestra ve oda müziği eğitimi sayesinde birlikte müzik yapabilme fırsatı bulurlar. Bu tarz eğitim orkestraları için ise repertuar oldukça sınırlı kalmaktadır. Orkestra repertuarları genellikle büyük senfonik orkestralara veya ileri düzeyde müzik yapabilen oda orkestralarına yöneliktir. Eğitim orkestraları için ortaya çıkan bu repertuar açığına yönelik güncel çalışmalar yapılması, eğitim müziği bestelemenin işlevsel bir koludur. Hem günceli yakalayabilmek, hem de mevcut eseri eldeki orkestraya adapte edebilmek, müzik eğitiminin en önemli alan açıklarından biridir. Bestecilik, başlı başına yeni bir yaratım alanı olarak karşımıza çıkarken, eğitim müziği besteciliği daha teknik bir alanı ifade etmektedir. Bir müzik eğitimcisinin orkestrasyon aktarımı yapabilmesi için çalgı bilgisi, orkestrasyon bilgisi, müziksel işitme yeteneği, armoni bilgisi ve eşlik bilgilerine hakim olması ve bu konuda uygun örnekleri inceleyip tüketmiş olması gerekmektedir. Bu çalışmada, müzik eğitimcilerinin piyano için yazılmış müziklerin yaylı çalgılar orkestrasına aktarımında izleyebilecekleri yöntem ve tekniklere yer verilmiştir. Model önerileri, F. F. Chopin - Waltz in B minor eseri üzerinden gösterilmiştir. İki keman, viyola ve viyolonsel için düzenleme önerileri 9 farklı model ile listelenmiştir.

Anahtar Kelimeler:

Orchestra and Room Music Training Repertoire to the Problem of the Oriented Piano to the Orchestra of the Gray (Transcript) Models
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

One of the most basic features a music educator should have is that he can express himself with music. The educator’s play is important to express himself through the play in a musical way. In addition to being good in individual playfulness, the ability to make music together is one of the most important features expected from the educational point of view. The educational candidate, who comes to a certain point in his individual play, finds the opportunity to play music together, thanks to the orchestra and room music training. For this kind of orchestra, the repertoire is quite limited. Orchestra repertoires are usually directed to large symphonic orchestras or room orchestras that can perform music at advanced level. Current work on this repertoire gap that arises for educational orchestras is a functional hand of composing educational music. Being able to capture the current and adapt the current work to the orchestra in hand is one of the most important areas of music education. While composition itself comes to us as a new field of creation, educational music composition represents a more technical field. A music trainer must be able to perform the orchestrating transmission with the knowledge of play, the knowledge of orchestrating, the ability to listen to music, the knowledge of harmony and the knowledge of accompaniment and have studied and consumed the appropriate examples in this regard. This study includes the methods and techniques music educators can follow in the transfer of music written for piano to the broad play orchestra. The model recommendations are shown through the work of F. F. Chopin - Waltz in B minor. The editing recommendations for two cement, violet and violet are listed with 9 different models.

Anahtar Kelimeler:

Transcription Models From Piano To String Orchestra Based On The Problem Of Educational Repertoire In Orchestra and Chamber Music
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

The most prominent characteristic of a musician is the ability to express himself/herself through music. Playing an instrument has a vital role in musical self-expression. Besides the proficiency in an individual instrument, the ability to perform music together is one of the most expected characteristics by a teacher. Thanks to orchestra and chamber music education, pre-service teachers who reach a certain level in an individual instrument obtain the opportunity to perform music together. However, the repertoire available for such educational orchestras is rather limited. Such repertoires are mostly designed for large symphonic or chamber orchestras that can performan advance-level music. Conducting current studies for the deficiency of repertoire existing in the field of educational orchestras is a functional branch of composing educational music. Achieving what is current and adapting the current piece into the orchestra are becoming one of the biggest requirements of music education. While music manifests itself as an area of creation, educational music represents a rather technical field. A music teacher must have the necessary knowledgeon the instrument, orchestration, musical hearing, harmony, and accompaniment; as well as the necessity of analyzing and absorbing the appropriate sources in this regard. This study suggests the methods and techniques which can be followed by music teachers while transcribing music written for piano into the string orchestra. Model are suggested via the piece Waltz in B minor by F. F. Chopin. Transcription suggestions for two violins, a viola, and a cello, are listed in 9 different models.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler
Asos Journal

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 5.146
Atıf : 9.757
2023 Impact/Etki : 0.075
Asos Journal