Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 54
 İndirme 29
ANADOLU SELÇUKLULARINDA FİGÜR ANLAYIŞI VE RESİM SANATINDA İNSAN BEDENİNİN KULLANIMI
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

İnsan figürünün çizimi mağara dönemine kadar gittiği ve insanlık tarihi kadar eski olduğu bilinmektedir. Primitif sanattan Antik Yunan ve günümüze kadar farklılıklar gösterdiğinden önemli veriler içermektedir. Bu gün de doğanın bir parçası olan insan ve insan vücudu, denge ve uyum açısından en güzel örnek sayılmaktadır. Bilindiği gibi her sanatçı gördüğünü ya da tasarladığını kendi görsel algı süzgecinden geçirse de içinde bulunduğu toplumun anlayışına göre aktarır. Kısaca toplumdan topluma ve dönemden döneme değişiklik gösteren resim-resimleme, bir ifade etme, yorumlama, aydınlatma, ortaya koyma, betimleme, tanımlama, açıklama, aracıdır denebilir. Türk toplumunda da resim yapma, özellikle insan figürlü resimler yapma isteği yüzyıllardan beri devam etmektedir. XI. yüzyılın ortalarından itibaren Anadolu’ya yerleşmeye başlayan Türkler beraberlerinde Orta Asya’dan getirdikleri sanatlarıyla Anadolu’da var olan binlerce yıllık sanatı harmanlayarak eserler ortaya koymuşlardır. Selçuklu Türklerinin Anadolu’daki varlığı ile Anadolu resim sanatının ilk örnekleri olan belge niteliği taşıyan, bitki, insan ve hayvan figürlerinin kullanıldığı birçok eser ortaya konmuştur. XIII. yüzyıl başlarında Anadolu Selçuklularına ait 71 minyatürden oluşan ve yatay şeritler halinde tasarlanmış konusu aşk ve kahramanlık olan ‘’Varka ve Gülşah’’ adlı eser Selçuklu resim üslubunu yansıtan en önemli eserlerden biridir. Bu önemli eserin minyatürlerinde görülen resimleme biçimini, renk ve kompozisyon anlayışlarına değinilerek figürü ifade ediş biçimini ve figür oranlarını incelemek önemli bulunmuş ve çalışmanın amacı olarak belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler:

The use of the human body in the anabolic paintings and the use of the human body in the painting
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

It is known that the painting of the human figure has gone to the cave period and is as old as human history. It contains important data as it shows differences from primitive art to ancient Greek and to the present day. Today, the human and human body, which is part of nature, is considered the best example in terms of balance and harmony. As it is known, each artist passes what he sees or designs through his own visual perception, but it translates it according to the understanding of the society in which he is. In short, image-imaging, which changes from society to society and from time to time, can be called an instrument of expression, interpretation, enlightenment, exposure, illustration, identification, explanation, explanation. In the Turkish society, the desire to make paintings, especially human figures, has continued for centuries. The XI. From the middle of the century, the Turks, who began to settle in Anatolia, presented works by combining the art of thousands of years that existed in Anatolia with the art they brought from Central Asia. The presence of Selçuklu Turks in Anadolu and the first examples of Anadolu painting are documented, many works have been revealed in which plant, human and animal figures are used. The XIII. At the beginning of the century, the work "Varka and Gülşah", which consists of 71 miniatures of the Anatolian Selçukles and is designed in horizontal stripes, is one of the most important works that reflect the Selçuklu painting style. It was important to study the form of painting seen in the miniatures of this important work, referring to the understanding of color and composition, the form of representation of the figure and the figure ratio, and the purpose of the study was determined.

Anahtar Kelimeler:

Figure Understanding In Anatolian Seljucks and Use Of Human Body In Painting Art
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

It is known that drawing of human figure dates back to prehistoric ages and it is as old as known human history. Because of human drawings have some significant variances between them, from primitive art, Ancient Greek to today’s drawings, they include some important data. Today, human body as a part of nature is respected as the best example for balance and harmony. Although, as it is known, all artists filter what they see or design with their own visual perception, they convey them within social understanding. Briefly, picture/painting which varies from society to society and period to period can be defined as a tool for expression, interpretation, enlightenment, manifestation, representation, portrayal and explanation. In Turkish society, desire for painting, especially painting with human figures has been continuing for centuries. Turks, starting to settle in Anatolia since the mid-XI. century, produce artworks by combining the art which they brought from Middle Asia with the art that has been present in Anatolia for millenniums. With the presence of Seljuk Turks in Anatolia, plenty of documental artwork containing plant, animal and human figures are introduced as first examples of Anatolian painting art. “Varka and Gülşah” which dates back to beginnings of XIII. century, composed of 71 miniatures, designed as horizontal stripes and expressing love and heroism is one of the most important artworks reflecting the style of Seljuk painting. It is found important to research painting style of miniatures, representation of figures within perspective of color and composition understanding and figure proportions in this significant artwork, and thus, these research areas constitute main objective of this study.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










Asos Journal

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 5.146
Atıf : 9.835
Asos Journal